Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thtu
Hejsan

Skulle byta lambdasond på en 850 2,5(140hk). Blev förvånad när färgerna inte stämmde på kablarna. Tilläggas bör kanske att den nya inte är en orginaldel.
Färger på orginal: röd, gul, svart, vit
Färger på ny lambda: svart, svart, blå, vit

Mycket tacksam om någon vet hur detta ska kopplas.

Hälsn Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
thtu skrev:Hejsan

Skulle byta lambdasond på en 850 2,5(140hk). Blev förvånad när färgerna inte stämmde på kablarna. Tilläggas bör kanske att den nya inte är en orginaldel.

Hälsn Thomas
Har du pirat så hoppas jag att du har en med färdigt kontaktstycke, annars får du problem i framtiden !
Somden är känslig mot skarvar, man får aldrig skarva en lamdasonds kabel!
Köper du orginalet får du desutem emd en extra kabel som korigerar et inbyggt fel!
av Perra N
På seriösa icke originalsonder, ska alltid kopplingsschema medfölja. Annars kan det ju bli ganska svårt.
av egekko
CarMan skrev:

Hälsn Thomas
Har du pirat så hoppas jag att du har en med färdigt kontaktstycke, annars får du problem i framtiden !
Köper du orginalet får du desutem emd en extra kabel som korigerar et inbyggt fel!
Och varför får man inte skarva?
Användarvisningsbild
av ketto
som sagt,känslig!! Kan ju ge fel värden! Har ja rätt eller fel....
av thtu
Hej

Kopplingsschema finns på nya sonden. Men jag vet inte vilka kablar de motsvarar på orginalkablaget.

//Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
egekko skrev:
CarMan skrev:

Hälsn Thomas
Du kann störa sondens referens luft, som tas igenom kabeln.
av *pettson*
CarMan skrev:
egekko skrev:
CarMan skrev: Har du pirat så hoppas jag att du har en med färdigt kontaktstycke, annars får du problem i framtiden !
Du kann störa sondens referens luft, som tas igenom kabeln.
ännu en som missförstått vad som menas med detta.. vad får ni för information egentligen?
Nu gör du som så att nästa lamda du byter tar du isär.. sen ser du hur den tar syret. Det tas i porslinet precis där kablarna ansluter till lamdasonden. Finns till och med ett vackert hål där.
Korrekt är: vid kablaget.
inte....: i kablaget.
nu har jag inte nån lamda här hemma som jag vill slakta, så jag får vänta tills måndag innan jag kan fotografera hur det ser ut i en sådan.

I övrigt så är det samma visa där..
verkstaden skarvar en lamda= verkstaden har ansvar över funktionen, händer nåt med bilen eller i övrigt i framtiden så är det potentiellt verkstadens fel.

Verkstaden byter lamdan= verkstaden har inget ansvar över funktionen utan byter sonika mot en ny på garantin på den nya delen. Som för övrigt också ersätter verkstaden för att jobbet fick göras igen.
Händer det nu nåt i framtiden så är det INTE verkstadens fel då dom bytt komplett enhet.
Samma gäller massmätare och annat.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vidhåller vad jag skrivit & lägger till at man inte heller får fetta in kontaktstycket, för även detta kan påverka sondens referens luft!

Jag har tjafsat om detta förut i andra forum & på nått forum, kan vara Zatzy dör finns ett inklistrat svar jag fick från bosch då ingen trodde mig, ska nog finnas texten från Volvo också!
av *pettson*
CarMan skrev:Jag vidhåller vad jag skrivit & lägger till at man inte heller får fetta in kontaktstycket, för även detta kan påverka sondens referens luft!

Jag har tjafsat om detta förut i andra forum & på nått forum, kan vara Zatzy dör finns ett inklistrat svar jag fick från bosch då ingen trodde mig, ska nog finnas texten från Volvo också!
tja.. det finns ingen text i världen som kan få mej att ändra mej..och inte dej heller när du väl öppnat en och kikat. Texter är alltid kul, roligare är när dom som översatt och skrivit i referenslitteratur vet vad dom skriver om. Gör såhär nästa gång du testar en lamda.. dränk den i vatten. OM du har rätt fungerar den kalas.. om jag har rätt.. slutar den att fungera? Nej riktigt så enkelt är det inte.. det finns 3 generationer av dessa saker, den gamla hederliga som finns som 1,2,3,4 ledares i dom flesta bilar upp till år 1996-97, sen en som är en mellanmodell för 97?-00 sen en mycket snabbare modell för 00 och framåt. Dom äldre har syrehål. Dom medium har syre via kabelHÖLJET inte så det följer höljet framåt utan igenom materialet som höljet består av, generation 3 är samma funktion som generation 2 men mycket snabbare både start och reaktion, samt bättre exakthet.
Rent teorietiskt.. generation kan skarvas vid lamdan. UTAN trassel
Generation 2kan inte skarvas vid lamdan exakt utan gärna 30 cm framför..eller mera för den delen,just för materialets skull. Det brukar inte innebära några som helst trassel.
Generation3 Har jag skarvat några av utan några som helst problem sålänge man håller sej till att inte skarva exakt framme vid lamdan. Det är förvisso nåt man inte brukar göra eftersom lamdan som skarvas in kommer med minst en halvmeter kabel till..

*The outside of the bulb is exposed to the hot gases in the exhaust while the inside of the bulb is vented internally through the sensor body to the outside atmosphere. Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors insulation and have no vent hole. It’s hard to believe, but the tiny amount of space between the insulation/wire and through wire insulant provides enough air to seep into the sensor (for this reason, grease should never be used on O2 sensor leads/connectors because it can block the flow of air). Venting the sensor through the wires rather than with a hole in the body reduces the risk of dirt or water contamination that could foul the sensor from the inside and cause it to fail.*

Older style i det här fallet är fram till 1997

En infettad kabel är syretät..det är inte höljet på en vanlig kabel utan fett
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]