Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmo
Har sökt fram och tillbaka men hittar inga raka besked, så en enkel fråga.
Har en V70 2,4T-01. Den har gått 16000 mil. Sista halvåret har den ryckt lite när man håller jämn gas.
Nu i ungefär två veckor har det blivit värre, har även fått larm reducerad prestanda ett par ggr på slutet.
Har läst ut den på Volvo och som jag misstänkte pekades gasspjället ut.
Iom Turbo kostar ett byte med mjukvara närmare 9K. En del säger att det kan funka med rengöring ett tag medans dom flesta säger att det är onödigt arbete, resistorbanan är utsliten helt enkelt.
Har det gamla Italienska Magnetti eller vad det heter spjället. Vit etikett.
Så... Är det bara att bita ihop och byta eller hjälper det med rengöring?
Någon som har raka besked??
av Kena
Ett rakt besked, börja med att kolla felkoder, sedan kan du rengöra spjället. Spjället kan inte funka som det ska vare sej det heter Spagetti marelli eller något annat. Det sitter en "elmotor" som vrider trotteln och den orkar inte vrida den om det är gegg i vägen. Funkar inte det sedan då får du väl återkomma.
Användarvisningsbild
av Kaxe
9000 kr ?

Bytte mitt för några månader sen på Helmia bil i karlstad , kostade 7560 kr inkl allt , och ja det är en Turbo.
Användarvisningsbild
av tombe691
När mina problem började för ett par år sedan var första åtgärden enligt verstadshandboken att uppgradera mjukvaran. Efter detta fungerade bilen skapligt i drygt två år (ca 3500 mil) innan problemen åter dök upp. Då började verkstaden återigen med att kolla mjukvaran men jag hade redan senaste versionen (denna koll kostade inget). I min biogasbil sitter tydligen den äldre varianten av spjäll med vit plupp? magneti marelli?

Hur gör man bäst rent, bara trasa eller kan lite wd-40 skada?
av freak
Rakt besked vit etikett byt spjäll inget krångel med rengöring det blir på sin höjd en temporär lösning
Gul ettiket fortsätt felsök.
av sopwith
har en 01:a med detta spjället, visserligen har min gått 11000 men den började smårycka för ett tag sedan.
Jag bytte tändstift och sen var problemet borta, tror intervallet är 6000 mil på stiften men...

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]