Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#519441
Hej, funderar på att byta min pengaslukande XC70 MY09 till en ny gas-V70 (för arbetsgivaren kostnadsneutral förmånsbil). Skulle uppskatta lite erfarenheter av Volvos gasbil; får man tanka i tid och otid, har antal gasmackar ökats, är driftsäkerheten likställd med diesel, etc?
av Rådlös
#519465
118 gastankställen i landet! Tycker du det är något att satsa på? Och absolut inte om du bor i Norrland. Dessutom är gasen många gånger slutsåld på stationerna. En full gastank (tub) räcker i bästa fall ca 25 mil.
Jämför med etanol. För dagen finns det 1716 tankställen med E85 i Sverige.

Här kan du se var stationerna finns: http://www.biogas.se/ombiogas/tankahar/ ... zAodHENbCg
Användarvisningsbild
av rdesign11
#519467
Dessutom tar gastanken upp halva lastutrymmet i bagagen :)
Jag kollade på en sådan men den gick bort. Blev en 2,5 FT istället och det ångrar jag inte
av Petzzon
#519470
Fördelen är ju markant lägre förmånsvärde om du har den som tjänstebil.
Behöver inte ens tanka gas.... Vilket man kan tycka en hel del om iofs.
Användarvisningsbild
av SvenB
#519472
Petzzon skrev:Fördelen är ju markant lägre förmånsvärde om du har den som tjänstebil.
Hur länge då, de har ju inte bestämt sig ännu. Enligt nuvarande bestämmelser upphör det 31/12-11
av Petzzon
#519478
Kan ha fel men som jag fattat det gäller detta Etanolbilar och att rabatten skulle fortsätta på gasbilar.
Om så blir det 40% skillnad.

Nån annan kanske vet?
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
#519550
OptimusPrime skrev:Hej, funderar på att byta min pengaslukande XC70 MY09 till en ny gas-V70 (för arbetsgivaren kostnadsneutral förmånsbil). Skulle uppskatta lite erfarenheter av Volvos gasbil; får man tanka i tid och otid, har antal gasmackar ökats, är driftsäkerheten likställd med diesel, etc?
Var bor ni?
Jag har kört gasbil de senaste 20000 milen (?) och det funkar bra då vi bor i Skåne.
Det viktiga är att passerar en mack utan någon större omväg

+
Miljövänligt
Ekonomiskt (bränslekostnad 9:-/mil)

-
Räckvidd ca 30mil
(Inte så jobbigt vid långresor men om man tex pendlar och kör 14mil/dag blir det irriterande att tanka varannan dag)
Begränsat baggage

Sen finns det konkurrenter (1?) till AFV där de flesta nackdelarna försvinner.
Ang köra på gas/bensin så är valet ganska enkelt då bensinen kostar ca 3-4kr mer per mil.
Jag provkörde en AFV i ca 45 mil och bränslekostnaden var då knappt 9kr/mil, vad kostar det att köra en 2.5FT annars? Då var det automat och vinterdäck på bilen.
Andra gasbilar ligger på bränslekostand på 7-8kr/mil

Har ni fler frågor så återkom /
av Rådlös
#519568
Hhedstrom: Eftersom du bor i Skåne, så är du bara till 50% miljövänlig. Fordonsgasen i Skåne och Västsverige är till (minst) hälften blandad med fossil naturgas! Och Vladimir Putin vill leverera ännu mer via sin gasledning i Östersjön. :evil:
av perhall
#519569
Ìntressant idé. Har svårt att tro att regeringen ens i ett senare skede av processen vill/vågar ta bort rabatt på fv för gasbilar.

Varför är din XC70 pengaslukande? Har nyligen haft en MY08 2,5T, som visserligen var törstig, men i övrigt rätt billig att äga: inga reparationer, billig service, billig försäkring.../PH

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]