Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Volvo har testat batteriett närr jag hade laddat upp det och de satt det var ok,men står bilen stilla i ett dygn så är batteriet helt urladdat.Nu har jag testat om det laddar ur om jag kopplade ur batteriet och då var det fullt eft 1 dygnHur mätter jag vad det kan var för något som drar stöm?Hur många amp är normalt att den drar avstängd och inget på?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag hade tagit en "vanlig" multimeter och mätt med. Ta av minuspolen från batteriet och koppla multimetern där mellan (i serie). Ställ sedan in den på amperemätning. Sen mäter du hur många milliampere det går ur batteriet. Om vi leker med tanken att den visar 200ma, så betyder ju det att det går ur 4.8 Ampere ur batteriet på 1 dygn. Det innebär ju att det ska dröja många dygn innan batteriet är urdraget.. ( 0.2 Ampere gånger 24 =4.8 Ampere)
av *pettson*
Om batteriet är ok klarar det ett belastningsprov. Har belastningsprov utförts på det?
av volvofantast
Volvo testade batteriet och sa att det var ok,nu har jag lånat ett batteri som jag vet är ok,så får vi se vad som händer.men det är frusterande att inte veta vad som är fel.
av volvofantast
Det var batteriet som var dåligt,det som jag lånade laddade inte ur.Det gamla laddade ur sig själv när det inte var inkopplat i bilen,Konstigt att de sa att batteriet var ok när de testade det på volvo :wink:
Användarvisningsbild
av kebabpizza
0.27 A låter mycket ändå. 0.27 * 12 = 3.24 W. Låter som något ligger och drar tjuvström. Prova att rycka säkringarna en efter en.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tyvärr är det nog så att 0.27 A kan vara helt OK för din bil har en del elektronik som drar ström även när du tagit ur nyckeln, det är inte som med dom gamla häckarna utan elektronik där allt slogs av när tändningsnyckeln togs ur.

Mvh GK
av *pettson*
volvofantast skrev:Det var batteriet som var dåligt,det som jag lånade laddade inte ur.Det gamla laddade ur sig själv när det inte var inkopplat i bilen,Konstigt att de sa att batteriet var ok när de testade det på volvo :wink:
Som jag sa..ett belastningstest berättar hur det mår och ett sånt har INTE utförts. Om du har betalt för tjänsten föreslår jag att du kräver tillbaka pengarna.
Har du inte betalt för tjänsten så förstår jag att den inte utförts.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Teoretiskt då skulle ett 60 Ah batteri hålla max 9 dygn? I verkligheten en vecka med lite tur? Nu skriver inte TS vad gäller för bil, men min S70 kan stå längre än så iaf.

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]