Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kristerj69
Ja på min V70 -06 så slår plötslig farthållaren ifrån & går inte att återstarta. händer inget när man trycker på "Cruise" på ratten. Men när man stannat & bilen stått ett tag så hoppar den igång igen.
Alla andra knappar på ratten funkar. volyme & kanal/spårbyte.
När farthållaren slår ifrån så släcks "Cruise" på panelen.

Nån som vart med om liknande? Är det ratten som glappar eller mjukvarufel?
av klima
om du har manuell låda, kan det vara en sensor vid kopplingspedalen. När den går sönder tappar man farthållar funktionen helt.
av kristerj69
Japp! Manuell låda! Men om nu en sån sensor pajjat så borde väl farthållaren sluta funka helt? Min funkar ju i princip varje dag, men lägger av efter nån eller några mil! Skitskumt :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
Farthållaren är inte ett eget system. Den åker snålskjus på system som redan fins i bilen.
Om man får felkoderi vissa system så stängs farthållaren av av säkerhetsskäl. Kan vara felkoder på bromssystm ,eller liknande
av kristerj69
Nej! Jag får inte upp några andra felmeddelanden & allt annat verkar funka som det ska.(utom dieselvärmaren då, men den ska väl inte påverka farthållaren)
av Larzan
Återstår felkodsavläsning via diagnosuttaget.

Antingen privat (PPC) eller via din Volvohandlare.
av aeeklund
Hur gick det med din farthållare? Min V70 MY05 skall in för byte av pedalgivare för tredje gången på 3 år. De får felkod på ena givaren och slutar med att de får byta båda för att få ordning det. Men nu har det ju lagt av igen så de skall "felsöka" igen och se vad som händer. De hade sagt till min fru som var inne med bilen och bokade tid att de trodde att det var för hög spänning ut till givarna och det fick dem att gå sönder. Någon som varit med om det?

Samtidigt har ABS systemet börjat att häva ur sig felmeddelanden lite titt som tätt. En ABS givare byttes på volvo i vintras. Kan det vara någon styrbox som är på väg att ge upp? om det är det, vet ni om volvia tar det på försäkringen?

Mvh A
av larsolsson
Vi hade problem med farthållaren på en V70N 01.
Samma symptom som du har/hade. Den fungerar men endast en "stund", för att sedan inte fungera på resten utav färden.

Vad jag kommer ihåg så sattes det aldrig några felkoder. Verkstaden slet med detta och bytt del efter del.
Till slut lokaliserades felet till kontrollen som sitter i ratten, vilken byttes. Troligtvis ett udda fel men det kan kanske vara värt att kolla denna.

Berätta var det var för något när du löser problemet ;-)

EDIT:
Såg inte att originalinlägget var gammalt. Så detta stämmer nog inte på problemet med givarna enligt posten ovanför.

/ Lars

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]