Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joskarl
#516605
Är på väg tillbaka till Volvo som jag övergav 1972 när jag bytte bort min amazon. Har beställt en XC70 D3, ber lev datum V16. Blir lite orolig när jag på forumet läser om alla som har startproblem när de kört dieselvärmaren. Har i sju år kört Citroen C5 med telestart på Webaston och aldrig haft strömproblem. Utom när batteriet var slut efter fem år. Kan någon dämpa min oro?
av Håkan.Persson
#516611
Jag har haft en V70N 2007 2.4D med värmare, har kört den 1 ggr/dag via klocka halvårsvis (vinter i stockholmsområdet) i 4 år, aldrig haft problem med batteri. Åker ca 45 min per (arbets)dag då värmaren används.
Dock började den låta av bara .... under sista vintern men Bilias tecknikner tyckte att "de låter så där efter nåt år".

Har nu en V70II D3 med värmare, återstår att se hur den kommer att fungera.
av Osborn
#516667
Det lär finnas en mjukvara som ser till att slå av värmaren om battieret börjar ta slut. Be att få den installerad. Annars är det en naturlag att batteri tar slut om man kör en motorvärame länge när motorn inte går. Egentligen borde den här typen av bilar ha två batterier där det ena bara är för att starta motorn och det andra levererar ström till resten.
av knicklas
#516707
Jo, dieselvärmaren stängs av om du har för lite kräm kvar i batteriet, så det är inga problem. Desto värre är att man inte verkar kunna ställa ifrån sig bilen ens en vecka utan att upptäcka att batteriet är tvärslut. Inte kul att komma tillbaka efter Thailandsresan och mötas av en stendöd bil... :???:
Enligt min mek kunde det ha att göra med frekvent användande av dieselvärmare med för kort körtid däremellan!?
av joskarl
#517449
Det har aldrig hänt någon av mina Citroener. När jag låg på sjukhus stod den mer än en månad, vintertid, men startade direkt. Skulle kanske inte lämnat det franska märket.
av Twendor
#517540
Det finnes en oppgradert mjukvare som løser dette problemet. De bilene som leveres ny har sikkert en forbedret motorstyring enn tidligere.
Du kan bare glede deg til en fin bil, som kommer til å fungere meget godt.
Hilsen en som tidligere har hatt en del webastoproblemer og fått byttet flere batterier på sin XC60.
Mvh Twendor
Användarvisningsbild
av kave
#517730
Josk: köp du citroen igen så slipper du alla volvoproblem. Säkert felfritt från elfel och rost osv. Citroen har ju väldigt gott resultat på havererade bilar enligt adac :)
av joskarl
#517918
Ja du kave. Efter att ha kört Citroen de senaste 20 åren vet jag ganska väl vilka elfel jag haft. Dvs inga alls. Angående rosten så har jag inte haft någon bil äldre än 7 år så jag har inte märkt någon rost. Vad ADAC säger om havererade bilar har inte berört mig det minsta. Jag hade nog köpt Citroen om det funnits någon. Jag vill ha en större kombi och nya C5 är väldigt lite Citroen men mycket Audi.
av dst02
#518195
Jag hämtade ut min bil lagom till nyår och har använt värmaren så fort kvicksilvret krypit under ca 4-5 minus grader, ända ner till -18, haft igång den morgon/eftermiddag och haft en körsträcka på ca 10min enkel väg som batteriet har fått ladda sig. Hittils inga som helsta problem!

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]