Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WoFFe
Jag har en spricka på förrar sidan på vindrutan, undrar vilket det billigaste stället är att byta rutan på. Bilen är inte försäkrad och har kör förbud så jag är beredd på höga summor. Sen undrar jag om det går att byta själv och hur mycket det skulle kosta med tillbehör för att kunna byta rutan.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Åk till biltema o köp deras fönstertätning till bilar.
Sen köper du vanlig växelvajer till cykel eller något liknande.
Gör ett hål mellan rutan o rutramen o stick i mellan vajern ,så att du har en hand i bilen o en utanför bilen.
Sen är det bara o börja o dra vajern fram o tillbaka tills du har kommigt runt hela rutan.
Ta bort rutan ,börja o skrapa bort den gamla fönstertätningen.
Det är noga att du får bort det mesta av den gamla tätningen.
Sen lägger du på den ny tätningen ,rejält lager.
På med rutan o tryck försiktigt runt om rutan så att du ser att den fäster i tätningen.
ser du med blåtta ögat att du har missat lite på några ställen så kan du lägga på lite efteråt.

Du lär behöva "sugproppar" för att lyfta rutorna också. Tror de finns på biltema eller Jula osv
av rd350
Ge dig inte på det själv! Jag byter ett flertal vindrutor i veckan på alla möjliga bilar och 440/ 460 är bland de sämre att byta på. Dessutom ska ett riktigt pur-lim för rutor användas. Vänd dig till en glasmästare i närheten.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Fan också!
Sitter på skroten och surar. Efter flera timmars jobb med bortmontering av lister och
instrumentpanel har jag lyckats spräcka en vindruta. Det här var verkligen ingen lätt match :-(
Får se om jag pallar att försöka på en till bil …
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]