Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carl
Tjena,

min 740gl -88 som står still rätt så mycket i väntan på mitt körkort har börjat djävlas med bromsarna. Första turen efter att jag köpte den i somras märkte jag att bromsarna gnisslar.

Visar sig också att de tycker om att fastna när bilen stått ett tag. Nu har de också börjat ta dåligt (när man trycker dem i botten stannar den typ rödljusfort, tvärnit finns inte) och så hackar det (från höger sida, verkar det som).

Förra besiktningen fick den skit för nedslitna bromsbelägg och ojämn bromsverkan, förra ägaren lämnade in den till någon firma som skall ha fixat det och sen ombesiktigades den utan anmärkning. Antar att det är samma trassel som kommit tillbaks.

Undrar därför lite om bromsarna.. Skall jag misstänka skivorna eller beläggen? Kan kassa skivor eller belägg göra det här med att det fastnar också? Och hacken, är det ojämna skivor eller nåt?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej!
Börja först med att smörja upp bromsarna (cylindrarna) för eftersom bilen tydligen står stilla emellanåt om jag fattat dej rätt så brukar bromsarna "sätta sig" med anliggning som följd.det har inget med belägg eller skivor att göra!

Men kolla belägg och skivor också när du ändå är där och smörjer!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skivorna rostar rätt snabbt om bilen får stå, det är nog det som slår. Är det inte för mycket försvinner det efter några hårda inbromsningar.
Annars är det byte eller svarvning som gäller.

Men att du har dålig bromsverkan låter inte bra, det behöver kollas ordentligt!
av carl
Tack för tipsen. Inser att min kassa bromsverkan kan ha haft att göra med att jag precis kört högtryckstvätt på bilen och sprutat på skivorna.. ?

Jag får prova om det är bättre nästa gång jag kör och isf tvärnita en del och se om hacken försvinner, och olja upp cylindrarna!

Gnissel/skrik förresten.. Vad gör man åt det? Borde man klämma dit skrikplattor eller finns det någon annan lösning? Skrikplattor känns lite som fusk?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej!
Skrikplattor är skit!!...kan kanske funka med kopparpasta men ett ännu bättre tips är ändå att köpa orginal Volvobelägg för de brukar oftast vara bättre...
Att det skriker i bromsarna beror på att baksidan av beläggen vibrerar emot oket och därvid orsakar detta högst irriterande ljud!
Testa att peta dit en klick kopparpasta mellan baksidan av beläggen och oket...inte säker på att det funkar...annars så är det originalbelägg som gäller!

Ang. dålig bromsverkan så tycker jag att du skall kolla upp ifall du har tillräckligt med bromsolja i behållaren....kolla även rörens kondition!
När byttes bromsoljan sist?...kanske dags att byta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kopparfett på baksidan av belägget är inte bra för damasken på kolven. Mellan skrikplattan och belägget går bra.
Sant, piratbelägg brukar skrika mycket mer än original.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Att kopparpasta inte är snällt mot gummi är alldeles riktigt men jag tänkte att man kanske kunde sätta lite kopparpasta uppe i hörnen av oken men det letar väl sig ner mot damasken ändå antar jag så det är nog säkrast att göra som "Sparkz" skrev och sätta pastan mellan plattan och belägget...eller ännu bättre lägg en extra slant på Volvo-belägg!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jojo, på kanterna på beläggen ska det vara kopparfett där dom ligger mot oket! Annars rostar det fast på nolltid.
Men baksidan ligger ju direkt mot kolven.

Vad sjutton heter tvärbalken som sitter strax[…]

Det är inte så att du har blinkers som […]

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]