Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

jag har en 245 med insprutning från 1987 (B230 F) som inte startar. Det sitter nya stift samt rotor och fördelarlock då dessa såg riktigt illa ut. Har resistansmätt tändkablar och tändspole och de verkar vara ok. Men jag får bara en liten gnista från tändkabeln och ingen gnista från något tändstift. Vad kan det bero på???

En fråga till, berdvid batteriet vid kabelhärvan från ljusrelät hänger, i en röd ganska kraftig kabel , en svart plastkapsel som ser ut som en säkringshållare (för glassäkringar). Men den är tom. Man öppnar den genom att vrida och dra isär den. När jag såg den så var den inte riktigt stängd så jag befarar att om det ska vara en säkring där så har den tillat ut.
Vad är den till för och ska det sitta något i den?

Hoppas att någon vet!

Rikard
Kolla tändmodul samt Hallgivaren när det gäller tändningen. När det gäller säkringshållaren så har jag ingen möjlighet att kolla det det jag nu är, är det något med ljuset som inte funkar? En teori är att någon tidigare ägare tagit ut ström till extralysen från reläet.

Mvh GK
Ska försöka kolla hallgivare och tändmodul, men då det verkar vara lite knepigare ville jag veta om det verkligen kunda vara någon av dem då det kommer ström från tändspolen. Men nu ska jag försöka. Tack GKalle!

Bilen har bara en ägare så säkringshållaren (om det nu är det det är) är original, däremot är det inte säkert
att den har med ljusrelät att göra, den hänger bara bland dem och det är svårt att se vart kablarna går.

Vh. Rikard
Jag tittade i elschemat men fick inte ut något vettigt där. Men det viktigaste är ju tändningen så vi kör på det först.

Mvh GK
Har nu (äntligen) mätt hallgivaren, men den verkar fungera, växlar mellan ca 0 och 5,25 V beroende på
hur motorn står.

När det gäller tändmodulen, om man ska köpa en beggad modul hur vet man vilka som passar?

Min bil har tex automat, går det att köpa en modul från en manuell bil?
(har tex hittat en från en 87:a 4DR SED B230F 5V KAT 5VXL )

Tändmodulen är väldigt anonym, står bara:
85
W426
på den och:
3599818
ingjutet i plasten.
Det är en modell med vacuumklocka.

Att det är ett problem att hitta rätt modul beror sannolikt på att det är en 87 med katalysator och katalysator blev
ju standard först på 88:orna. Så när man försöker hitta rätt del på tex mekonomens hemsida så blir det fel, bilen
som anges är rätt men de föreslagna delarna är fel :(
Säkringen är garanterat till elen för släp/husvagn, direktström för laddning av batteri m.m.

Vadf gäller tändmodul borde det går från en 88A också, så länge det är LH 2.2 ska det passa, 88B fick LH2.4.

Katalysator blev inte standard 88 utan 89.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]