Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av razorhasyou
#511514
Hej!
Köpte för 2 månader sedan en V40 2.0T -00 som lampan "fel i motorns elektroniska system" började lysa för ett tag sedan. Lyckades låna en OBD-kabel i fredags och fick fram felkod P0340 som jag nollställde för att se om det bara var något tillfälligt. Det gick att köra bilen utan att lampan tändes, men när jag använde bilen dagen efter så lös den med än gång när jag startade bilen.

Felet ska vara kamaxelgivaren som är trasig (kanske kabelbrott?).

Min fråga är därför: Var sitter den och är den lätt att byta själv?
Har googlat en del men inte hittat något vettigt. Om någon kan förklara eller ännu bättre, posta en bild med kanaxelgivaren inringad så vore det kanon.

En sprängskiss i bra kvalité kan kanske också hjälpa.

Tack på förhand :D
av drd
#514319
Hej

Jag har exakt samma grej på min V40 2.0 T :(

Hoppas att någon skulle kunna visa sig lite klok och komma med en liten enkel beskrivning var den sitter på motorn och hur man enklast byter delen som det är fel på.
Sen så tänkte jag oxå att man skulle väl kunna handla en beg. sån på LAGA.se eller bildelsbasen väl :wink: ?
Inte för att jag har kollat vad den kostar ny men beg. priserna är ju inte så höga.

Nån volvomeck borde väl kunna svara på detta nu tycker jag ;-//
av Spannen
#514880
Jag har också samma "fel" sen i somras... den tänds vid jämna mellanrum (precis vid start) men slocknar sen efter 5 starter. Dom skulle ha över 2000kr för att byta den på bilia, och såvitt jag har förstått så ska man kunna göra det själv ganska lätt. Tyvärr är bilderna i haynes ganska kassa så det framgår inte klart hur man ska göra :/

Behöver man ens byta den, eller kan man köra på till den pajar helt?
av drd
#520443
Jag har fått hem en begaganad sån givare nu och ska byta den i helgen men sen måste man ju antagligen ta sig till volvo eller nånstans och släcka felkoden oxå.
För den lär väl inte försvinna av sig själv va ?
Användarvisningsbild
av Wulfen
#522210
Tjena har precis oxå fått reda på att jag måste byta kamaxel givaren,Köpte en bättre beg för 300 kr på skroten kostar ca 1400 kr ny, plockat ner den gamla ida, sitter med 2 torx skruvar, dock lite knövligt att nå skruvarna mkt sladdar och slangar ivägen som man får demontera. Har man en haynes bok så gick det väldigt smidigt:)
av Spannen
#532833
Tänkte ge mig på att försöka byta givaren själv, men jag hittar inte den någonstans.

Någon som vet var den finns att beställa och vad den har för partnumber eller liknande?
Användarvisningsbild
av CarMan
#532845
JAg känner inte till den sortens felkoder, kan bara volvos.

Men jag vet att kamaxelgivaren andvänds vid start av motorn för att motorn ska få informetion om vilket varv kamaxeln är på så den vet när den ska tända.

Med trasig kamaxel givare startar en bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
#532847
2 liters mskinerna av den årsmodellen hade ofta störningar på vevaxelgivaren, vilket då satta nån fekod som hette 25 nånting.

detta åtgärdas genom att montera en skärm rung givaen o lada bättre mjukvara
Användarvisningsbild
av Wulfen
#532880
Spannen skrev:Tänkte ge mig på att försöka byta givaren själv, men jag hittar inte den någonstans.

Någon som vet var den finns att beställa och vad den har för partnumber eller liknande?
Finns att köpa på autoexperten för 1400 kr lr skroten , var inga problem med den ja köpte från skroten.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]