Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av shz
Hej!
Nu har jag läst på en massa ställen här på forumet och fått massor med hjälp, men jag måste fråga lite ändå.

Bilen hade på besiktningen
CO 1,9 (0,5)
CO2500 1,6 (0,3)
HC 775 (100)
Lambda 1,42 (0,96-1,04)

Den går dåligt (skakar/vibrerar) på tomgång och jag har fått ut felkoderna 2-1-4 i uttag 6 och 2-3-2 i uttag 2.
Testade med startgas och det verkar som om det finns en läcka vid insugspackningen, ska alltså byta. Sitter alla fyra ihop? Hittar ingen packning alls på vare sig Biltema eller Mekonomen! Vad är det för packning jag ska köpa och var?

Tror ni att detta är enda felet med tanke på ovanstående värden?
http://www.skruvat.se/Packning-insug-gr ... 10689.aspx Där har du en bild på den. Mekonomen har den säkert, men jag orkar inte ge mig in på deras jobbiga Flash-baserade idiotsida. Det är samma på alla B21-B230, men man kan behöva klippa bort de små hålen om det sitter en plugg i vägen.

Insugspackningen står nog för en hel del av avgasvärdena, men jag vågar inte lova att det räcker med den... Men skakig tomgång och 232 är typiskt för packningen.

214 impulsgivare... Utan den blir det ingen gnista, så signalen finns där. Givaren kanske börjar ge sig, eller så är det dålig kontakt nånstans. Radera felkoden och se om den kommer tillbaka.
shz skrev:Tack! Har bytt insugspackningen och skillnaden blev enorm, bilen går jättebra på tomgång nu. Får se hur värdena ser ut på bilprovningen sen.
Om du nollat felkodernaoch du inte får några felkoder och "Lambdalampan" inte tänds igen, så är chansen riktigt stor att den klarar besiktningen!
/emwtur
ELFEL från helvetet?

Efter att ha bytt bromsvätskan till kopplinge[…]

Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]