Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per Nilsen
Volvo V70 2008 modell, motor D4204T.
Etter 40.000 km service og programvare oppdatering får jeg følgende feilmelding:
Feil U0140, lost contact with body control.
Feilen kommer fra CEM modulen. Det var ingen feilmeldinger før programvare oppdateringen.

Verkstedet sier at det er en intermittent feil og finner ikke ut av det.
De antyder at den kan komme fra kupe-lyset, men finner ikke noe galt.

Noen som vet noe om denne feilen?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag Googlade lite men de enda träffar jag fick upp gällande den OBD-koden gällde amerikanska bilar. Ligger kanske närmast till hands att det är någon form av glapp.

Jag råkade faktiskt ut för att bilens mjukvara inte hitade subwoofern för ett tag sedan. Dock genererade detta inget felmeddelande i varken instrumentbrädan eller i min OBD-läsare utan syntes bara i Volvos egna diagnosverktyg. Det konstiga var att subwoofern funkade som vanligt och det var en ren slump när min mekaniker gick igenom alla felkoder i bilen som han hittade det felet. Det var alltså i det fallet inget fel på varken subwoofern eller anslutningarna så han löste detta fel åt mig. Kanske kan det vara något liknande för dig. Dock svårt att gissa och spekulera.
av Per Nilsen
Hei, takk for interessant info!
Jeg har sendt en mail til verkstedet idag og spurt om det kan ha noe med tilhengerfeste å gjøre, det
ble ettermottert for 1 år siden, mulig det må legges inn på nytt etter programvareoppdateringen...

Kommer tilbake med mer info hvis jeg får vite noe mer eller finner ut av problemet.

Dette er siste gang jeg skal ha programvare oppdatering eller full service på bilen, senere skal jeg bare bestille det
som er nødvendig å gjøre på hver service, eventuelt rette det som feilkodene viser...
av Per Nilsen
Svar fra Volvo:
"Har konferert med fabrikken om denne meldingen
som kommer opp (U0140)
Dette er en ¨spøkcode¨ som kan komme etter at den
siste SW er oppdatert.
Det er ingen ting gale med bilen.
Har fått beskjed fra programererene, at vi må se vekk fra
denne coden."

Ikke særlig tillitsvekkende....
Användarvisningsbild
av Doffen
Per Nilsen skrev:Svar fra Volvo:
"Har konferert med fabrikken om denne meldingen
som kommer opp (U0140)
Dette er en ¨spøkcode¨ som kan komme etter at den
siste SW er oppdatert.
Det er ingen ting gale med bilen.
Har fått beskjed fra programererene, at vi må se vekk fra
denne coden."

Ikke særlig tillitsvekkende....
Vel, nå er det faktisk ikke meningen at vi som privatpersoner skal være borti disse feilkodene.. Det vi skal bry oss om er feil som vises i displayet og hvor bilen faktisk har en feil.
Dette opplever vi titt og ofte med lastebilene, og det er en grunn til at sjåføren ikke får se alle feilkodene på lastebilen, da enkelte ikke er av interesse overhode..

Så virkelig ingenting å bry seg om mener nå jeg..
av Per Nilsen
Da jeg leverte bilen inn på 40.000 km service, sa kundemottaker at det ikke var noen feilkoder i bilen.
Etter service med progamvare oppdatering var det feilkode satt (sjekket med å holde inn reset+tåkelys to ganger).

Forhandleren kunne ikke forklare hva denne feilmeldingen betydde....
Forøvrig klarte mekanikeren å ødelegge plastdekslet over motoren, visste tydligvis ikke at det ene feste måtte trekkes
av vannrett. Ikke særlig tillitsvekkende.

Da jeg spurte om hva som må gjøres på 60.000 km service, sa de at det måtte fylles på additiv for partikkelfilter
og skifte partikkelfilter på 120.000 km service. Dette er positivt feil, har fått bekreftet av Volvo Norge at det ikke
er tilfelle for 2.0D motor, skal ikke skiftes partikkelfilter på denne.

Ikke særlig tillitsvekkende, greit å ha en feilkodeleser....
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]