Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Hallojsan!
När jag skaffade mig min Volvo, så noterade jag att lampan för Airbagen lyste...frågade ägaren om varför, jo den var urkopplad av anledningen att de hade gått över sin tid.
Urkopplingen är gjord hos Volvo verkstad och papper på arbetet finns.
Så till mina frågor
Har airbagen en datumbegränsning?
Hur släcker jag indikeringslampan...har vid demontering av instrumentbrädan sett att verkstaden bara har delat på kontakten...vilket i min värld säger att systemet registrerar fel på airbagen vilket de också gör, men borde de inte vara nån form av byggling i kontakten...så man lurar systemet, annars lär ju lampan tändas snart igen.
Enligt förre ägaren så lyckades verkstaden inte släcka lampan med att nollställa felkoden.
Nån som har nåt förslag på åtgärd?
av PTV
Har aldrig hört någon som fått airbagen bortkopplad pga ett fiktivt bäst före datum.
En del påstår att det finns en rekommenderad tio års gräns på dessa krockkuddar där kontroll däremot bör utföras efter dessa tio år första gången för att fastställa att kudden verkligen löser ut vid olycka.Men eftersom säkert många velat ha sina krockkuddar utbytta om detta vore riktigt så tvivlar jag en aning på förre ägarens historia trots hans Volvo papper.Och att Volvo i sin tur själva inte skulle kunna lyckas släcka denna (srs) lampa verkar ju mer än lovligt dumt. :???:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tidsbegränsning är väl kanske tveksamt men inte omöjligt då det finns intervaller och så får när airbagen ska kontrolleras. För övrigt så finns det korrekta byglingar att tillgå i volvos reservdelssortimen, så att verkstaden inte skulel lyckas bygla låter väldigt besynnerligt.
av dalldall
vad jag har hört så skall airbagarna hålla bilen ut, i början var det snack om att dom skulle kontrolleras med viss intervall, men sen ändrade man på det, vad som sen räknas som bilen ut det får man kanske själv lista ut.
av nypa00
Att demontera en airbag står beskrivet i VIDA eller Vadis om verkstaden är en riktigt Volvo verkstad.

Hade jag varit du hade jag mer åkt till en annan Volvo verkstad och be de kolla vad som gjort i bilen och visa upp intyget. Kan ju vara något som de gjort fel? För lyser airbag eller SRS lampan så är bilbesiktningen lite nitiska......
av *pettson*
Först av allt.. 10års gränsen gällde för inspektion. Man skulle då göra en felkodskontroll och en visuell kontroll på airbagen så att allt verkar vara i skick, kontrollen gjordes utan att demontera bagen. Man kontrollerade bara så inga sprickor fanns i bagens yttre klädsel alltså. Sen skulle bilen få en ny dekal och 10 nya år. Det har aldrig varit tal om att koppla ur airbagen på bilarna på grund av åldern.
Sen är det så att precis som Marlboroman var inne på, volvo har dummys tillverkade för just ändamålet att ersätta bagen. Volvo FÅR INTE koppla ur bagen utan att montera en dummy hursomhelst. Det är så att på dom äldsta (92 och vissa 93) var bältessträckaren mekanisk. Men senare 93 och framåt är den elektriskt tänd. När airbaglampan är tänd är systemet avstängt och då fungerar inte heller bältessträckarna om man gör nåt i systemet som tänder lampan. Men inte ens på 92års modell är det godkänt av en märkesverkstad att stänga av airbagsystemet och låta lampan lysa. Det fanns kunder som inte ville ha varesej ratten eller airbagen, men dom var tvugna att få just en dummy monterad i systemet för att man ska helt enkelt inte ha den lampan lysandes i panelen av kvalitetsskäl.
För bilprovningens skull så struntar dom fullständigt i hela SRS systemet, vilket jag finner mycket avigt.
Man struntar alltså i om bältessträckarna gör sitt jobb för att airbagen inte är lagskriven.
Men om ABS lampan är tänd så anses bilen inte ha några ordentligt fungerande bromsar och DET ger man poäng för, trots att det står i handboken att bromssystemet är opåverkat bortsett från just ABS funktionen. ABS systemet är inte heller det lagskrivet.
av anders41
Oerhört tacksam för era snabba svar...även om man känner sig lite bortgjord!
Men ska göra som ni säger, och åka in på Volvo i Sandviken så jag får rätsida på mitt problem.
Ska försöka återkomma med en uppdatering snart!
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]

Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]