Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuz
Bilen har fungerat bra hitills, körde den senast i helgen, men idag så startade motorn en gång och direkt efter en sekund så blev det motorstopp, sen går det inte att starta alls. Det bara låter som man försöker veva igång en gammal motor. Oljenivån är på min(1 och 2 strecket) så det är dags för påfyllning men kan det släcka hela motorn? En annan sak jag märkt är att vänstra backspegelns elvärme börjat fungera dåligt, även vänsterljuset torkarbladsmotor är ur funktion, men motorn har inte påverkats av det förut iaf. Vad kan det vara för fel när motorn börjar krångla så här plötsligt?
Prova med lite startgas i insugskanalen efter LuftMasseMätaren, om motorn då startar så vet vi att vi skall leta felet i bränsleförsörjningen. Kan även vara immobilizern men försök testa som ovan först.

Mvh GK
magnuz skrev:Det kan inte vara batteriet då som lagt av? Fast då kanske inte startmotorn går igång som den verkar göra.
Det kan finnas en möjlighet att batteriet är dåligt så att all ström går till startmotorn och att ingen eller otillräcklig ström finns kvar till tändningen. Ladda batteriet och prova igen eller försök rulla igång den förutsatt att du har manuell vxllåda. Om du har automat så får du ta starthjälp med startkablar från någon snäll person.

Mvh GK
Har provat att starta igen, det är något "pipande" runt motorn när man har tändningen på, den startade nästan några gånger men sen sa de bara "klonk" efter man vrider nyckeln helt och så började det surra någonstans vid motorn. Det är ljud vid bensintanken, det finns bensin kvar. Ibland så låter det som motorn är påväg att starta men de flesta gångerna blir det klonkljud och så slocknar allt, lampor, instrumentpanel och radio fungerar.
Kollade batteristatus med en enkel Biltema mätare(som man stoppar i cigarettuttaget) den visade att batterispänningen var låg(weak). Kan det vara så att batteriet fram tills nu varit på gränsen att starta motorn och efter jag startade motorn en gång utan att köra iväg så blev batteriet för svagt? Spänningen måste väl ligga över ett visst antal volt, det låter som motorn nästan är pågång att starta om man försöker, samtidigt minskar ljusstyrkan i alla lampor, halvljus släcks till också.
Hur länge har batteriet suttit i bilen, kanske dags för byte. Annars skall du nog ta in batteriet i värmen och ladda det ordentligt med en bra laddare minst ett dygn och helst 2 dygn. Mät sedan spänningen på obelastat batteri som då bör vara över 12,5 Volt och helst 12,7 Volt.

Mvh GK
Igår fick jag igång motorn en gång, men efter två sekunder så stannade den igen, jag hann gasa några gånger så det kom en del rök från avgasröret. Det verkar inte vara batteriet(även om det är slut nu eftersom jag försökt starta flera gånger). Batteriet har väl ingen funktion för motorn efter start? Kan det vara bränslepumpen som lagt av eller något annat som gör att motorn inte får bensin eller får för lite bensin.
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]