Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FreddeD
Hej!
Råkade spruta sönder gångjärnet till tankluckan med högtryckarn på min 740 i somras. Nu beställde jag ett nytt gångjärn i samband med att jag beställde andra delar och tänkte då byta.

Hur sitter gångjärnet fast egentligen? Såg på en 740 då satt det med två skruvar men min har två "plastpluggar", vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det är inga skruvar iaf. Kan det vara limmat?

Tacksam för svar!
av volvo944gl
det är nog limmat isamband med "plastpluggarna"
av rd350
Gångjärnet sitter fast i karossen med fyra plastclips. Clipsen sitter ihop med gångjärnet och har en pinne i mitten som man slår in och clipset expanderar. Sitter också en fjäder som håller in luckan. Svårt att förklara bättre, kolla på närmsta 740/940/960/ s90/v90 samma på alla!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis, slå in pinnarna på det gamla gångjärnet med ett litet dorn så lossar det.

Sätt det nya gångjärnet på luckan först och kroka i fjädern, Sätt dit det på bilen och slå in pinnarna med ett större dorn så de hamnar slätt med gångjärnet. Det kan vara lättare att börja med att bryta loss pinnarna, vända på dem, och trycka in dem lite i hålen.
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]