Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusius
tjena jag har en volvo 242 L -76 b20 med automat låda.

tänkte fråga om tips om vad som går och göra med denna , har fattat att växellåda med sprängkåpa är jobbigt att hitta till denna modell. så vad tycker ni man ska göra med den? byta motor och allt?

tacksam för svar :)
av Marcusius
eller ska jag behålla motorn och trimma med allt som går till en b20 och behålla automat lådan? :)
av rd350
Sprängkåpan är inte jobbig att hitta, det kan däremot kan priset vara! 1500 får man räkna med. Har du väl fått tag på en kåpa så är inte resten så dyrt.
av Amarace
Vad du ska göra beror ju på vad för ambition du har med bilen? Original eller ren bruksbil som du vill få bättre komfort i?

Jag skulle ha bytt motor och låda till en B23/B230 med M46 eller M47, en B20 känns lite trött i en 240, och med Automat är det verkligen slött.

Men är det mer original du är ute efter så är det ju till att skaffa en sprängkåpa och M46 (om du ska ha overdrive), själva växellådan finns ju överallt, sprängkåpan är som RD350 säger inte heller så svår, men du får ju betala för den, ska du bara ha fyrväxlat kan du ju ta en M40 från 74-75, den sprängkåpan med låda är ju bulton, du kan ta äldre också men då är det inte rätt hål i sprängkåpan för kopplingsvajern.
av Marcusius
ja min ambition är att den ska vara så gubbig som möjligt och SE så orginal ut som det bara går. men det ska också hända lite när man trycker på pedalen.. jo jag har letat b23. är det inte smidigare att köpa en 740 eller någonting liknande och ta motor , låda ,kardan och pedallställ? :)
av Amarace
Köp isåfall en 240 och ta alla delar från istället, annars måste du ju ändå komplettera med delar från en 240 (motorfästen, gasvajer, mellanaxel, kopplingsvajer, pedalställ o.s.v.)

Det är ingen direkt ombyggnation. Du behöver motorfästena från 240 med samma motor, mellanaxeln som passar låda och bil, göra en adapter för kablaget mellan motor och bil, avgasrör/system o.s.v Men allt är i princip bulton.
av Marcusius
jo, jag försöker få tag på en 240 med b23 insprut.. men det tycks vara svårt att få tag på.. jag har däremot hittat en 245:a b21 förgasare manuell.. men jag vet inte riktigt vad jag ska välja.. förgasare eller insput.

jag är väldigt öppen för förslag! :D
av rd350
B23e eller B230e med tillhörande m46 eller m47 låda blir trevligt i en 242a och som sagt tidigare bara att stoppa i. Bestämmer du dig för en insprutningsmotor så köp en komplett 240 att plocka den ur så får du rätt kablar och bränslepumpar. På en 76a får du även byta tanken då den har den mindre tankarmaturen (satt tom.78årsm)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]