Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kitco
Funderar på att lägga in en beställning på kampanjen som volvo kör nu på v70 med r-design, motorvalen är T4 eller 2,5FT.

Har testkört 2,5FT varianten och tycker den går bra men sen är det ju biten med förbrukningen skiljer 2dl till T4ans fördel. Vad tror ni om T4 motorn kan den bli en riktig flopp är den beprövad vågar man testa den tänker på mitsubishi 1,6 GDI på gamla S40 som ju blev en flopp.

Vad skulle ni göra om man räknar bort 5år skattefritt så är 2,5FT endast 12papp dyrare än T4, jag kör max 1400mil/år oftast landsväg.
Användarvisningsbild
av hollan
det beror helt och hållet på vad du har för bil i dag själv gick jag från en s60r till en 2,5ft och skulle aldrig klarat av en t4 för i mitt tycke är den på tok för slö men går du från tex en 2.0F så är t4 rena raketen
av vandenhoogen
Personligen skulle jag ALDRIG köpa en 2,5FT idag, inte ens om den var billigare...Känns som en mer svårsåld bil om några år med utsläpp en bit över 200gr

Har verkligen dammsugit internet på artiklar om Fords 1,6 Ecoboost motor (tillverkad i England) och tester som gjorts av bilar med den motorn i och den har verkligen lovordats från alla håll. Jag tror det blir en Flipp:) Annars hade jag iofs inte beställt en men ändå... BMW har ju haft väldiga problem med Insprutarna då de sitter ända inne i förbränningsutrymmet och ger upp/börjar krångla för många redan efter en 5tusen mil, förhoppningsvis har de och andra (bosch) lärt sig hur man inte ska göra... T4an känns modern, 2,5FT var modern för 20 år sedan när 850 släpptes...med risk för påhopp:D
av dst02
Om Jag fick välja hade Jag nog tagit 2.5ft, en skövde 5a känns mer rätt än en lånad liten fordmotor (säger Jag som åker DRIVe).
av perhall
2,5FT är en härlig glidarmotor - även om den femcylindriga karaktären är klart dämpad akustiskt jämfört med 850-tiden. Tom min fru hör direkt när en 850 åker förbi... Ford har liksom de flesta (Volvo och Mercedes undantaget) haft problem med sina dieselmotorer men inte bensinmotorerna i någon större utsträckning.

Sen ang. skatten så kostar ju T4 1200 per år så räknar man den vägen är det bara 6000 man sparar på att slippa skatt.

Det enda man väl kan säga säkert är att 2,5FT är snabbare, att den garanterat är robust men att den också garanterat är törstig och kommer att åka på mycket skatt etc. framöver...
PH
av Lövet
Är det inte bättre att vänta på T4F? Man kan ha hur mkt åsikter som helst om etanol men att kunna köra på 2 olika bränslen är ju ingen nackdel.

2.5FT har så lite kvar av sitt femcylindriga ljud att jag inte skulle välja den av den anledningen. Däremot kommer den alltid att vara klart kraftigare än T4(F).

Att en fordkonstruerad motor skulle ha sämre hållbarhet än en svenskkonstruerad tror jag inte nämnvärt på. Dessutom så har du ju som förstaköpare garanti i två år i alla fall.
av Lövet
vandenhoogen skrev:BMW har ju haft väldiga problem med Insprutarna då de sitter ända inne i förbränningsutrymmet och ger upp/börjar krångla för många redan efter en 5tusen mil, förhoppningsvis har de och andra (bosch) lärt sig hur man inte ska göra...
Det där skulle jag gärna vilja se en källa på. Vad jag vet är N54 riktigt driftssäkra och med tanke på att jag varit medlem på Autopower.se i 6 år nu och inte sett några insprutningsfel så är jag lite tveksam.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Köp 2,5ft eller vänta på T4F
av Mwi
Köp den motor du gillar 2 dl./mil i skillnad, tittar du på vad det är i pengar så är ju den skillnaden max 4000:-/år vid 1400 mil/år. Förbrukningen är en liten del av kostnaden, värdeminskningen är den stora men den syns ju inte så tydligt. Förövrigt så har Ford inte gjort någon rolig motor sedan 429 Boss men det var på den tiden då turbo började komma i lastbils dieslar inte i personbilar.
av vandenhoogen
andreas_lofgren skrev:
vandenhoogen skrev:BMW har ju haft väldiga problem med Insprutarna då de sitter ända inne i förbränningsutrymmet och ger upp/börjar krångla för många redan efter en 5tusen mil, förhoppningsvis har de och andra (bosch) lärt sig hur man inte ska göra...
Det där skulle jag gärna vilja se en källa på. Vad jag vet är N54 riktigt driftssäkra och med tanke på att jag varit medlem på Autopower.se i 6 år nu och inte sett några insprutningsfel så är jag lite tveksam.
Källan i detta fallet är en BMW frälst kompis som åkte med mig för att probköra T4an, berättade att insprutarna sitter direkt i toppen som jag vet att bmws senaste också gör och det var då han påstod att han läst så mkt på forum om folk som haft driftproblem och anledningen skulle vara att spridarna inte i längden klarar den höga temperaturen, han letar just pga av den anledningen efter en 2008???!! istället för nyare. Tycker personligen det låter en aning konservativt...

Men jag har ingen källa mer än så, så det är som vanligt...kompisars kompisar:) säger du annat som autopower medlem så kanske det bara är några få som drabbas och inte ett "vanligt" problem.! Ett fel som verkar vanligt på ett forum kan ju många gånger vara helt okända för verkstäder...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]