Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t4rdesign
Har letat på forumet men inte riktigt hittat nå som stämmer överens med detta!
v70my11 med Hp stereon+subwoofer!
Hämta bilen idag, fick demo av diverse saker bla var eq och subwoofer menyn var.
Vi hade radion på i bilen och säljaren vred stapeln för subwoofern redan där så tyckte jag att det INTE blev nån skillnad.
Fråga han även varför det stod AV till vänster om stapeln, han svara med att vrider du markeringen ditt så är den avstängd, ok tänkte jag och tänkte samtidigt att det kanske blir bättre bas ljud med mer volym rätt musik osv.
Åkte hem hämta min usb sticka plugga i den mixtra lite med stereon.
Men nått saknades det där extra dunket, provade att vrida subwoofer staplen åt båda hållen men jag kan fan inte höra nån skillnad den basen som hörs kommer framifrån, pallra mig bak till bakluckan la handen på den svarta lådan längst in mot baksätena det vibrera ytterst lite.......
Ska det vara så här eller? om svaret är ja då behöver man ingen subwoofer för den gör ingenting mer än att ta plats såfall!
Tacksam för svar från en nybliven V70 T4 R-Design ägare!
Användarvisningsbild
av FWH
Jag tycker att det märks en påtaglig skillnad ljudmässigt, men det kanske beror på vad man förväntar sig. Det är ju inga dubbla 18"...
av t4rdesign
FWH skrev:Jag tycker att det märks en påtaglig skillnad ljudmässigt, men det kanske beror på vad man förväntar sig. Det är ju inga dubbla 18"...
Här verkar det mer som att subwoofern inte är inkopplad även fast den tydligen verkar vara det!
av Twendor
Har du sjekket om Subèn er tilkoblet eller er på?
Twendor
av t4rdesign
Twendor skrev:Har du sjekket om Subèn er tilkoblet eller er på?
Twendor
Den svarta lilla plåt lådan som ligger intill baksättet vibrerade liiiite men bara så man kunde känna det med en lätt hand!.(om den nu skulle vara avstängd, finns det nån on/off knapp där bak?)
Användarvisningsbild
av Honke
så tyckte jag oxå när jag hämtade min nya V70, den har nu gått 1200 mil o nu låter den bättre. Antar att det beror på att den är inspelad precis som hemhögtalare ska spelas in x antal timmar innan de låter som de ska. Annars har jag inte någon förklaring.
Användarvisningsbild
av FWH
Ja, visst måste alla högtalare spelas in.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tänk på att du både kan justera basen i sig och vida upp lite grand och sedan har du den separata effektväljaren för Subwoofern som du beskriver. Jag har justerat upp båda lite grand.

"AV" märkningen är bara för att visa att subwoofer är helt avstängd när du vrider till det vänstra läget. Det står alltid "AV" till vänster även om du vrider upp effekten åt höger.

Sedan beror det på musiken. Det är inte all musik som är av sådan kvalitet att skillnaden hörs. Finns många grupper som har värdelös kvalitet på inspelningarna. Prova musik med bra inspelningskvalitet och riktig bas. Jag själv mår tom illa när jag sitter i baksätet och suben arbetar. Rejält tryck är det.

Du skall ha musik med bas runt 20Hz och det är inte alla låtar som har så låg bas. Delningsfiltret till subwoofern styr bara de lägsta frekvenserna till subwoofern.

En låt med bra tryck är Incognitos N.O.T.

Sedan finns det rena basskivor typ "Bass Erotica" m.m. som är gjorda för att testa basanläggningar. Hör du ingen skillnad med de så är något fel ;)
av t4rdesign
Racetwin2 skrev:Tänk på att du både kan justera basen i sig och vida upp lite grand och sedan har du den separata effektväljaren för Subwoofern som du beskriver. Jag har justerat upp båda lite grand.

"AV" märkningen är bara för att visa att subwoofer är helt avstängd när du vrider till det vänstra läget. Det står alltid "AV" till vänster även om du vrider upp effekten åt höger.

Sedan beror det på musiken. Det är inte all musik som är av sådan kvalitet att skillnaden hörs. Finns många grupper som har värdelös kvalitet på inspelningarna. Prova musik med bra inspelningskvalitet och riktig bas. Jag själv mår tom illa när jag sitter i baksätet och suben arbetar. Rejält tryck är det.

Du skall ha musik med bas runt 20Hz och det är inte alla låtar som har så låg bas. Delningsfiltret till subwoofern styr bara de lägsta frekvenserna till subwoofern.

En låt med bra tryck är Incognitos N.O.T.

Sedan finns det rena basskivor typ "Bass Erotica" m.m. som är gjorda för att testa basanläggningar. Hör du ingen skillnad med de så är något fel ;)
Du skriver "Jag har justerat upp båda lite grand"
Jag kan välja max på båda och den enda bas som jag hör skillnad ifrån är framhögtalarnas bas :???:
Användarvisningsbild
av FWH
Det låter ju onekligen som att något är fel.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]