Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av azith
Har en Volvo S60 -02 som "tickar" när en startas men när den kommer upp i varv så slutar "tickandet" och övergår till ett dovt tung ljud som genomsyrar hela ljudbilden i kupen. Jag vet att min bil har hydraliska lyftare men ska ljudet vara kvar då motorn är varm?
Nägra ideer på vad kan det vara?
Har bytt olja och filter utan att det hjälpt...
Användarvisningsbild
av andreas 80
Hej!
Du har nog inga hydrauliska lyftare i din.
Nu vet vi inte vad du har för motor, men volvo gick väl över till fasta lyftare vid s80/v70n

Kan du försöka höra vart de kommer ifrån?
Ibland kan insprutningsventilerna ticka en del, men inte ska det låta inne i kupén.

Har du gjort något annat med bilen, eller vad har du för historik? Började det låta alldeles nyss eller har det vuxit fram?
Lågt oljetryck kan ju annars ge skador med tickande som följd. Nu kanske jag tar i men ändå.
av azith
andreas 80 skrev:Hej!
Du har nog inga hydrauliska lyftare i din.
Nu vet vi inte vad du har för motor, men volvo gick väl över till fasta lyftare vid s80/v70n

Kan du försöka höra vart de kommer ifrån?
Ibland kan insprutningsventilerna ticka en del, men inte ska det låta inne i kupén.

Har du gjort något annat med bilen, eller vad har du för historik? Började det låta alldeles nyss eller har det vuxit fram?
Lågt oljetryck kan ju annars ge skador med tickande som följd. Nu kanske jag tar i men ändå.
Har försökt lyssna lite bättre på vart det kommer ifrån och det verkar vara kring generator området men samtidigt vid insprutarna. Bilen har låtit så sedan jag köpte den för ca 1 månad sen (tänkte att det bara var hydraliska lyftare som lät, men verkar nog vara något annat)
Vad kan man göra om det nu är så att det är för lågt oljetryck? och hur vet man om man har för lågt oljetryck?
Kan det bero på annat?

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]