Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej !

Jag har följande bil, 740 -86 års modell, det står B200K på kamremskåpan men B230A i motorrummet (bytt motor ?).
Pierburg 175 CD förgasare.
Vad jag förstår , en mekanisk bensinpump i motorrummet (ingen pump under bilen och inget bränslepumpsrelä).

Problemet började med att motorn inte svarade på gaspådrag och blev orkeslös. Slammer vid gaspådrag + att det "inte hände något". det gick dock att "mjölka" med gaspedalen för att öka farten.
Jag kom till slut hem, men nu går det inte att starta bilen.

Jag har gjort följande:
- kollade att det finns gnista på ett stift.
- bytt bensinpumpen, vilket inte hjälpte.

Jag skulle behöva hjälp med att gå vidare i felsökningen.

Funderingar jag har/haft.
- tändningsproblem ?
- får inte fram bensin ?
- förgasarproblem ?

Tacksam för hjälp med hur jag går vidare för att hitta felet !!

Mvh

LK
av Lesjö
Det låter som membranet i förgasaren. Lossa de fyra skruvarna som sitter i ytterkanten av den stora kupolen och kolla gummimembranet noga.
av Skrylten
Jag kollade membranet i kväll, men kan inte se några som helst defekter på det.

Jag är novis på det här, men kan det vara något annat i förgasaren som gör att bensinen inte kommer fram ?
Något i flottörhus, nålventil, spjäll etc ?

Kan det vara något med tändningen trots att jag ser gnista ?

Jag provade med startgas i slangen från luftfiltret till förgasaren utan att motorn försökte tända.

Tacksam för fler tips !

/LK
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Inte riktigt säker på att jag kommer ihåg rätt nu men jag undrar om du inte har antingen en eller t.o.m två säkringar till bränslepumpen (säkring 11 eller 13 eller ev. båda?)

Kolla detta iaf,kan vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Skrylten skrev:Jag kollade membranet i kväll, men kan inte se några som helst defekter på det.

Jag är novis på det här, men kan det vara något annat i förgasaren som gör att bensinen inte kommer fram ?
Något i flottörhus, nålventil, spjäll etc ?

Kan det vara något med tändningen trots att jag ser gnista ?

Jag provade med startgas i slangen från luftfiltret till förgasaren utan att motorn försökte tända.

Tacksam för fler tips !

/LK
Låter konstigt om den inte hostar till för startgasen.
Blöta eller torra stift?
Du har tydligen bränslepumpen på motorblocket.
Ryck ur slangen från förgasaren och stoppa ner den i en flaska kör på nyckeln och kolla om det kommer nåt.
Du måste hålla membranet mot ljuset om du skall se nån spricka.
Kan vara så tarvligt att du inte har nån olja i förgasaren.
men startgasen borde ha fått motorn att hicka till iaf.
av Skrylten
Fortsatt felsökning:

Plockade av förgasaren och tog en titt. Det fanns bensin i flottörhuset, Membramet ser OK ut. Däremot fanns det lite olja, men inte helt tomt (har fyllt på nu).

Kollade så att alla stiften har gnista (stiften var blöta...).

Efter detta med att kolla förgasare och stift, så gick bilen igång (utan att gå speciellt bra).
När jag gick för att öppna garageporten så hör jag hur tomgången blir lägre och lägre för att sedan dö helt :(

Sedan har jag inte fått igång den igen.

Övriga konstigheter/fel jag hittat:
Vevhusventilationen ( filtret ) var fullständigt igenkorkat med "gulsvart sörja", som tjock youghurt. Vad jag kan komma ihåg sedan tidigare så brukar det vara "svart klibbig sot" i filtret.
Det var även stopp i den lilla slangen upp från filtret.

Har rensat detta , men hjälpte inte.
Bensinpumpen fungerar.

Fler tips PLEASE !!!

Mvh LK
av Arne
Felet liknade att förgasarmembranet inte var ok, men du säger att du har kollat det. Ibland kan det bli "sladdrigt" och det kan räcka för att den inte ska fungera bra. Nästa steg du bör göra är att kolla så inte kamremmen har kuggat över. Hur länge sen är det kamremmen är bytt?
av TaxiDriver
Bara spånar lite....
Stiften var blöta....
Du hade av förgasaren och pillade...
När du satt ihopa allt så startade den men gick taskigt för att efter ett tag självdö på tomgång.

Skulle kunna vara fel på flottören så den flödar hela tiden.
Låter ju onekligen som om den dör pga för fel bränsleblandning.

Men som sagt.. Spånar bara... Men jag hade kollat upp hur flottören funkar !

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]