Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Har som sagt köpt denna:
Bild

Och installerat densamma:
Bild

Nu till frågan:
Längst bak i skuffen sitter det ju högtalare (V40 T4-98) i C-stolpen. Uruselt ljud i dom (orginal) skall tilläggas.
Finns det ngt schysst alternativ att sätta in istället (vill inte ha ngn klumpig baslåda i skuffen)?
Någon som bytt och kan tipsa?

/S
av Naesstrom
blä... JVC :P nej jag bara skojar även om jag själv är en kenwood människa!

Jag köpte min V40 i Julas och att byta ut högtalarna var det första steget för mig med, dom i C-stolpen är ju som sagt inte särskillt bra och eftersom frugan vill ha lastutrymmet vid ev. Ullareds resor så fick jag inte sätta in några baslådor.

Just nu har jag bara bytt ut dom mot ett par vanliga 5,25" från proson:
Bild

och det var inga problem, jag ville inte kapa i originalkablarna just nu så jag gjorde ett par adaptrar som passade i dom som sitter på org. kablarna och som är fastlödda i högtalarna. hittar inte bilden på dom just nu däremot!
av JE Jr
Högtalarna på bilden ovan sitter om man har subwoofer. Annars sitter det någon typ av 5,25". Jag fick tipset att ha några millimeter tillgodo mellan högtalare och ytterplåten eftersom det annars var stor risk att högtalarna gjorde bucklor i plåten eftersom karossen tydligen flexar mycket.

Tror t.ex. DLS 125 passar, men jag är inte helt hundra. Man måste ha en högtalare som har liten magnet och lågt uppstick på diskanten om man vill dölja den bakom originalgallret. Tyvärr inte många bättre högtalare som lyckas uppfylla både och...
av Naesstrom
Va... har jag en sub gömd någonstans... den här jag aldrig hört låta i alla fall. ;)
Var skulle den sitta gömd i sådana fall?

Menar du verkligen att D stolpen är så klent byggd att den flexar vid normal körning, låter otroligt för att vara en Volvo :) men visst, jag är van en traktor som 240

Sent from my HTC Desire
av juste
Naesstrom skrev:Va... har jag en sub gömd någonstans... den här jag aldrig hört låta i alla fall. ;)
Var skulle den sitta gömd i sådana fall?
Om den räknas som sub i din definition vet jag inte, men på höger sida i bagageutrymmet har jag en. Originalmonterad av Volvo i en V40-00
av JE Jr
Ja, de talade om det för mig på BRL, så jag gissar att det stämmer att karossen flexar en del. Du kan ju utforska det genom att sätta högtalare dikt an ytterplåten om du känner för det :D :D
Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A

År 2023 så började motorlampan ly[…]

Kört 18 000 mil, snart 12 000 mil sedan jag k[…]

Testa att köra en runda

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Vet att på äldre plattform kunde man ef[…]