Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ReKa
#503241
Hej, mitt batteri har blivit urdraget. Alltså totalt urdraget, det är som om pluspolen inte ligger på. Därmed går det ju ej att låsa upp med knappen på nyckeln, men ej heller manuellt med nyckel i dörren.

Man ser att låsknappen åker upp när man vrider nyckeln, men dörren går ändå inte att öppna. Dessutom är det bara på förardörren knappen pen går upp, det finns inte ström nog att öppna de övriga dörrarna.

Så det jag behöver hjälp med är hur jag endera kan öppna huven utifrån så jag kan ta hjälp av startkablar, eller hur jag får upp dörren. Och detta utan att behöva slå in en ruta eller bryta sönder grillen.
#503246
Vad har du för bil?
Har du försökt värma upp låset?
Kanske mekanismen är frusen?
av Fred
#503369
erikeriksson skrev:Hej, normalt finns en nyckelöppning till bagageluckan också. Pilla bort en svart "lucka" 2-3 cm i diameter, kanske behövs lite 5-56 i nyckelhålet också.

Batteriet sitter i bagaget.
Nu vet vi ju fortfarande inte vad det är för bil TS har men på min V70 har jag aldrig sett någon svart "lucka" som går att pilla bort för att kunna öppna bagaget med nyckel... :roll:

Mig veterligen finns det inget (icke destruktivt) sätt att öppna bakluckan utifrån utan ström vilket gör att man inte kommer åt batteriet. Därför får man gå via motorrummet för att koppla startkablar eller laddare för att få ström i bilen så man kan låsa upp och sedan byta batteriet om det behövs.
#503383
Hej igen, på gamla S80 finns det i alla fall ett nyckelhål under en svart "bricka", som dessutom fungerar.

Är det en kombi kan man ju nå bagage-utrymmet via kupen. Annars finns ju en "extra" pluspol under ett "plastskydd" i motorrummet.
av Fred
#503390
kamilenski skrev:Mitt batteri är i kofferten!
Alla P2-bilar har batteriet i bagaget.
erikeriksson skrev:Är det en kombi kan man ju nå bagage-utrymmet via kupen. Annars finns ju en "extra" pluspol under ett "plastskydd" i motorrummet.
Men TS kommer ju inte in i bilen! Det är därför han frågar om hjälp. Han skriver att han vill veta om det går att öppna huven utifrån utan att förstöra något för att kunna koppla ström till just denna plus-pol alternativt något knep att få upp dörren för att kunna öppna huven den vägen... :roll:

Har folk helt slutat läsa igenom trådarna innan de svarar...? :roll:

Jag skulle tro att kamilenski är inne på rätt spår: låsmekanismen kan ha frusit/kärvat vilket gör att även om knappen åker upp så släpper inte låsspärren. Om den är frusen så kan man ta en vattenkokare och hälla rikligt med varmt vatten över dörren och hoppas att värmen sprider sig så pass att det släpper. Har den kärvat är det knepigare...bilarna är ju konstruerade för att försvåra så mycket som möjligt att ta sig in i bilen utan larmdosan. Som sista utväg är nog det billigaste att knacka en ruta...:(
Användarvisningsbild
av SvenB
#503406
Eller försöka nå pluspolen till startmotorn underifrån.
av ReKa
#503435
En får tacka för alla svar. Glömde förresten att nämna det gäller en V70 07:a. Har en 06:a också och kollade om det skulle kunna gå att nå huvspärrarna genom att avlägsna grillen, men det går nog inte.

Idén med hetvatten tror jag också på. Fast det sura är att bilen står ungefär 2 km hemifrån så mitt skållheta vatten jag tappar upp hemma är nog inte fullt så varmt när jag kommit fram :-(

Idén med startmotorn har jag också hört på andra håll. Fast jag kan inte ens se startmotorn underifrån, så det faller det med.

Men ska iaf testa med vattnet trots det blir en massa farande, funkar inte det blir det stridsyxan genom bakrutan :-(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]