Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobo123
850 GLT -94 Automat tjuter när man drar i väg på ettan och tvåan. Inte så jättehögt men det hörs. Det försvinner när man kommit upp i hastighet på treans växel och uppåt. Den växlar jättefint men tjutet oroar mig för att det kan vara något allvarligt. Vet visserligen inte med säkerhet att det är från växellådan men hörs bara när bilen växlar så jag antar det är därifrån. Det hörs inte när man backar. Är inte jättekunnig på området så skickar ut frågan här om tips och ideer på vad det kan vara.
Googlade lite men blev inte klokare. Kunde vara både hjullager och nån kloss som ligger på. Men personligen känns det som det kommer från växellådan. Får gå in på Bilia och fråga annars om ingen vet här?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag vet inte om det kan vara så att det är samma med 850 som med modernare Volvo att det låter lite på 1:an och 2:an men tystnar sedan. Hur länge har du haft bilen? Är detta något som uppkommit den senaste tiden? Något du kan och bör göra är dock att kolla oljenivån i växellådan samt kvaliten på oljan. Oljan skall vara klarröd och inte lukta illa, det finns en gul variant också men den är ganska ovanlig.

Mvh GK
av bobo123
gnestakalle skrev:Jag vet inte om det kan vara så att det är samma med 850 som med modernare Volvo att det låter lite på 1:an och 2:an men tystnar sedan. Hur länge har du haft bilen? Är detta något som uppkommit den senaste tiden? Något du kan och bör göra är dock att kolla oljenivån i växellådan samt kvaliten på oljan. Oljan skall vara klarröd och inte lukta illa, det finns en gul variant också men den är ganska ovanlig.

Mvh GK
Har inte haft bilen speciellt länge. Kollade oljenivån i växellådan, den var inte klarröd, den var mer orange. Inte bra? Motoroljan såg bra ut. Hade bilen i varmgarage i natt och testade sedan på morgonen för att se om det hade med kyla att göra, just det tjutande ljudet. Och faktiskt, jag tyckte inte att jag hörde något ljud då. Det betyder att kylan har inverkan. Men jag vet fortfarande inte vart det kommer i från.

Hur avancerat är oljebyte i växellådan? Är det en plugg under som på motorn?
av bobo123
Alfredo skrev:Hej, oljebyte i automaten verkar kunna vara viktigt. Tänker själv göra det samma, efter ha läst ett antal trådar i ämnet!
Okej. Det kanske är dags då. Om den ska vara klarröd för min var orange. Fick höra att det kunde vara slapp fläktrem med men jag vet inte. Känns inte som det. Kan den tjuta vid växling?
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]