Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en liten fundering angående hävande av bilköp. Jag har haft en hel del problem med min bil sen jag köpte den ny maj 2009. Har haft problem med att partikelfiltret rengör sig för ofta. Sen så har även avgasreningslampan tänts i tid och otid. Ibland så tänds bara lampan och ibland så går bilen ner i nåt säkerhetsläge och blir supertrött (ibland blir den även trött utan att nån lampa tänds eller att partikelfilter reningen pågår).
Både verkstan och bilförsäljaren har varit super hjälpsamma så där har jag inte nåt att klaga på. Men bilen går ju ändå sällan helt felfritt på vintern för det är då problemen uppstår (och bor man i kiruna så är det vinter rätt så stor del av året). Det verkar som att bilen inte tål vinter och minusgrader helt enkelt för problemen börjar så fort kvicksilvret kryper under nollan.

Som ni kanske förstår så är jag rätt så less på den här bilen nu även om den bortsett från dom här problemen är felfri. Har gått och funderat på att försöka häva köpet rätt så länge nu, men undrar hur det går till i praktiken och ifall det går trots att bilen snart är två år gammal nu?

Känner mig nästan lite taskig mot säljaren att gå in där nu och kräva att få häva köpet för han har verkligen ställt upp och lånat ut bilar åt mig varenda gång jag haft in bilen på verkstan (vilket är rätt så många gånger). Men om jag har såna här problem nu så lär det ju inte bli nå bättre när den blir äldre och garantierna slutat gälla.

Så mina frågor är:

* Kan jag fortfarande häva köpet?
* Tycker ni att det är befogat att göra det?
* Hur räknar man ut nyttoavdraget (eller vad det nu heter)?
* Visst ska man även räkna ut nåt med med räntan på pengarna som jag har bundit upp i bilen (har läst om nåt sånt på näten men inte fått nån klarhet i det)?

Måste ju som kolla ifall jag har råd att häva det här köpet då jag ju behöver skaffa en ny bil och ju förstås vill ha råd att köpa en likvärdig bil, men då behöver man ju en rejäl slant i handpenning. funderar faktiskt på en V50 ändå men antagligen med en större dieselmotor då dom verkar ha mindre problem..

Hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut det här då jag inte så så kunnig om bilar och sånt här...
Det brukar gå i den här ordningen

- Säljaren ska normalt få 3 försök på sig att åtgärda felet - obs det måste vara samma fel. Uppkommer ett nytt fel får han 3 försök till.

- Misslyckas han åtgärda felet får han erbjuda prisavdrag för den skada du lider av att bilen är felaktig

- Kan ni inte komma överens om prisavdrag då är det dags för återköp/hävning. Sist jag hörde något om en återköpt bil så låg avdraget på runt 30kr milen.
andreas_lofgren skrev:Det brukar gå i den här ordningen

- Säljaren ska normalt få 3 försök på sig att åtgärda felet - obs det måste vara samma fel. Uppkommer ett nytt fel får han 3 försök till.

- Misslyckas han åtgärda felet får han erbjuda prisavdrag för den skada du lider av att bilen är felaktig

- Kan ni inte komma överens om prisavdrag då är det dags för återköp/hävning. Sist jag hörde något om en återköpt bil så låg avdraget på runt 30kr milen.

Jag har fått en s40n 2.0 d återköpt efter 12 månaders ägande och 4000 mil, Mitt prisavdrag blev 20 tusen kr + 60 k i rabbat på bilen jag beställde i samband med återköptet.

Alltså hamnade mitt prisavdrag på 5 kr milen. Jag hade under 12 månaders tid över 40 besök på verkstad för diverse större och mindre fel.

För min del räckte det med att säga att jag som konsument ska gå skadelös vid reklamationer och att både min privta frititd blivit lidande + att det stört mig i mitt arbete att vara tvungen att ta ledigt ett par timmar i veckan i snitt för att åka till verkstaden med en bil som ej fungerat tillfredställande.
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Det har inte varit en jätterolig vår bi[…]

Se där jag skulle inte ha använt mina 25[…]