Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xynter
Nu har bilen börjat jävlas igen, inte nog med att den fryser så slirar kopplingen...
Angående ihopfrysningen så kan jag ha fått tillräckligt med hjälp för att slippa de i framtiden.
Men nu till det roliga. Kopplingen slirar som tur är så är det då jag ligger på 4'an och 5'an och börjar trycka på ordentligt. Men det är ju något som måste åtgärdas annars så står man väl efter vägkanten och kan inte ta sig någonstans.
Jag har ringt till den lokala Volvohandlaren och frågat om pris för att byta koppling, de vill ha ~10500kr för det. Jag tycker att det låter dyrt, men de måste väl lyfta motorn eller sänka subframen för att kunna göra kopplingsbytet. Så jag undrar om det är ett rimligt pris eller är det överpris så att de ska slippa sådana jobb?

Om de gör kopplingsbytet så ska de även få byta ut rören mellan intercoolern och turbon för att öka chanserna än mer för att den inte ska frysa ihop. Men de kan inte ge mig någon prisuppgift för det jobbet... Så om det är någon som har fått det gjort, hur mycket gick det på?

//Xynter
Användarvisningsbild
av Marlboroman
På en volvoverkstad får man räkna med såna pengar för kopplingsbyte. Jag gav 7-8000 för bytet på min, men det är ett antal år sedan nu. Byta tryckrör hade jag gjort själv, men begagnade rör och nya siliconslangar. Dels är rör/slangar dyra om man köper dem nya på volvo + att arbetstiden kostar en hel del.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En uppgift på kopplingspaket har jag skakat fram, Mekonomen tar straxt under 3000:- för det. Kanske du kan hitta en seriös verkstad som kan göra jobbet billigare och byta turbodelarna till ett billigt pris då det bör vara lättjobbat när motorn ändå är ur.

Mvh GK
av robine
Ursäkta att jag lånar tråden liten men min koppling "gnäller" lite på ettans växel ibland när det är kallt ute. Är det kopplingsbyte på G då?
Kan man göra något åt det?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
robine skrev:Ursäkta att jag lånar tråden liten men min koppling "gnäller" lite på ettans växel ibland när det är kallt ute. Är det kopplingsbyte på G då?
Kan man göra något åt det?
Det därmed att det kan gnälla lite ibland är mest ett skönhetsfel och har inget direkt med skicket på kopplingen att göra. Krasst sett så har man väl 2 alternativ: antingen höja volymen på stereon eller byta koppling. I vissa fall så kan ljudet dessutom komma från pedalstället, så om mn smörjer det lite så kan det räcka för att bli av med ljudet.
av Xynter
Marlboroman skrev:På en volvoverkstad får man räkna med såna pengar för kopplingsbyte. Jag gav 7-8000 för bytet på min, men det är ett antal år sedan nu. Byta tryckrör hade jag gjort själv, men begagnade rör och nya siliconslangar. Dels är rör/slangar dyra om man köper dem nya på volvo + att arbetstiden kostar en hel del.
Att det kostar på en Volvoverkstad hade jag räknat med, men inte så mycket.
Jag ska kolla med Mekonomen och några andra verkstäder. Det jag dock är osäker på gäller om de kan göra ombyggnationen av luftsystemet.
Var det bara rören du bytte?
Jag fick tag på instruktionen för den där ombyggnaden och det var mer än rören som skulle bytas.

Edit:
Jag har varit ute och skruvat lite i bilen och efter att ha funderat ett tag och kollat på PDF'en jag fick från Volvo så har jag den nya dragningen av tryckrören. Jag passade även på att dränera IC'n och jag kan säga att det var ganska mycket vätska där, men inget rann ut genom det lilla dräneringshålet... Så jag tog och blåste med tryckluft för att försöka blåsa ut vattnet, sedan så fick några deciliter T-Röd rinna igenom för att skölja bort ev. smuts. Sedan så fick kupévärmaren jobba lite genom att blåsa varmluft "igenom" IC'n. Jag skulle dock ha tagit en varmluftspistol eller hårtork för att kunna tvinga luften genom IC'n, men det får bli någon gång framöver.

Nu är det bara det roliga med att ringa runt och kolla priser för att byta koppling...
av *pettson*
gnestakalle skrev:En uppgift på kopplingspaket har jag skakat fram, Mekonomen tar straxt under 3000:- för det. Kanske du kan hitta en seriös verkstad som kan göra jobbet billigare och byta turbodelarna till ett billigt pris då det bör vara lättjobbat när motorn ändå är ur.

Mvh GK
Nu är det ju så att man sänker subframen i vänsterkanten och tar ut lådan mellan subframe och vänster ramben. Man tar aldrig någonsin ur motorn för det jobbet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nu är det ju så att man sänker subframen i vänsterkanten och tar ut lådan mellan subframe och vänster ramben. Man tar aldrig någonsin ur motorn för det jobbet.
Tack för infon Pettsson, tacksam för all lärdom.

Mvh GK
av Xynter
Jag märkte i morse att kopplingspedalen inte betedde sig som vanligt. Om jag "dumpade" kopplingen så segade den sig upp till normal läge. Kan det var som så att det är fel på någon av cylindrarna eller för lite/mycket vätska (bromsolja?)?
av *pettson*
Xynter skrev:Jag märkte i morse att kopplingspedalen inte betedde sig som vanligt. Om jag "dumpade" kopplingen så segade den sig upp till normal läge. Kan det var som så att det är fel på någon av cylindrarna eller för lite/mycket vätska (bromsolja?)?
Nej men kopplingen kärvar. Det finns bara ett sätt att lösa det och det är att demontera och rengöra, smörja. När den ändå är nere får du ta beslutet om ny koppling eller inte. Även packboxen bakre rekommenderas att byta samtidigt.
Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]