Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej! Jag har nu letat i sökfunktionen men hittar inte "mitt" problem. Min bränslevärmare i min XC 70 -07 har fungerat utmärkt hela vintern. Men igår när det var -13 grader så ville den inte gå igång. Jag provade med direktstart och den röda varningstriangeln kom upp ett par sekunder och sedan hände inget. Inatt så laddade jag batteriet och provade värmaren idag igen, men den går inte igång. Den röda triangen ett par sekunder och sedan, ingenting. VAD HAR HÄNT?

Förslag??

Tack på förhand! //Ove
av bagarn09
Det kan vara så många olika orsaker som kan ställa till de.. Min värmare har sagt upp sig och i det fallet är det glödstift, flamvakten och brännarenheten som har gett upp.

Det kan också vara vattenpumpen som inte pumpar runt vattnet, då blir värmarn för varm och slår ifrån pga det. Ett tips är att du åker till volvo och kollar upp felkoder samt att be dom komponentköra alla delar manuellt.. Dyrt men samtidigt så får man svar på vad det är som trasslar.. Är nog det ända sättet skulle jag tro! Är inge kul när det inte funkar.. :(

MVH; Jimmy
av lokove
Låter inget vidare, men tack i alla fall. Jag har dock inget felmeddelande på displayen men det kanske finns felkoder "i systemet".

//Ove
av lokove
Utmärkt! Då har jag någonting att gå efter. Tack!
//Ove
av matte75
lokove skrev:Utmärkt! Då har jag någonting att gå efter. Tack!
//Ove
Läs ut felkoder först. Är ju inte säkert att det är samma som på min. Jag hade CEM-5F46 som felkod på värmaren.
av lokove
OK! Då vet jag. Skall nu bara hitta någon som kan ta ut felkoderna.
Tack! //Ove
av kågewatt
Kapar tråden lite... Jag har värmare som går men det blir inte varmt i kupen.

Värmen går nästan upp till mitten,men som sagt det blåser inget i bilen!
av lokove
Jo nu har jag tagit tag i detta och varit hos Volvo. De fick fram koderna CEM 5F50 och ECM 6662. Vad innebär detta?
Jag har dessutom tagit loss värmaren efter alla fina bilder här på forumet. Överhettningsskyddet är på 0 ohm. Är det bra då?

MVH Ove som fortsätter att demontera och rengöra.
av bagarn09
lokove skrev:Jo nu har jag tagit tag i detta och varit hos Volvo. De fick fram koderna CEM 5F50 och ECM 6662. Vad innebär detta?
Jag har dessutom tagit loss värmaren efter alla fina bilder här på forumet. Överhettningsskyddet är på 0 ohm. Är det bra då?

MVH Ove som fortsätter att demontera och rengöra.
Prova byt överhettningstermostaten, kostar ca 200 spänn och är lätt att byta. Det där lilla "chipet" på utsidan av värmaren. :)

Mvh, Jimmy.

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]