Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
hej jag har en 745-91 gl besiktade den o fick följande värden. vad är det troligaste att det beror på
CO 3,1 (0,5)
HC 999 (100)
CO 2500 0,8 (0,3)
LAMBDA 1,11 (0,96-1,04)
Användarvisningsbild
av Sparkz
CO 3,1 (0,5) - Motorn går fett

HC 999 (100) - Motorn går inte bra, oförbränt bränsle. Går den illa på tomgång? Kolla insugspackning, stift-kablar-lock...

CO 2500 0,8 (0,3) Fortfarande lite högt, men bättre än på tomgång. Förbättringen tyder också på luftläckage.

LAMBDA 1,11 (0,96-1,04) Trots att det helt klart går fett så visar lambdavärdet mager. Det beror antagligen på att avgassystemet inte är tätt, luft läcker in. Läcker det före sonden kan det vara orsaken till CO:t, friskluft lurar sonden. Läcker det efter sonden lurar det bara avgasmätaren på bilprovningen.
av palmhall1979
har kommit fram till följande avgassystemet läcker lite grann före o efter katten
men det är oxo allt jag hittar. den verkar inte ta tjuvluft vid insug eller någon annan stans.
o med tanke på hc värdet borde den ju gå dåligt men till min förvåning går den ruskigt bra den känns mkt piggare än någon annan 740 jag haft.
men därimot låter den lite som en gammal fiskebåt på tomgång om man står bakom den o avgaserna lutar inte gott

dessutom är kattten sprillans ny.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att du bör ta ut felkoder men nollställ koderna först och kör sen en runda innan du tar ut aktuella felkoder.
Hur kollade du att du inte har läckor i luftslangar och i insugskanalen ända fram till insugsgrenröret ? Har du bytt luftfilter? Medan du ändå kollar efter läckor så bör du kolla vakuumslangarna också.

Mvh GK
av palmhall1979
jo har kollat det mesta sprutat startgas överallt men det märks ingen skillnad på varvtal.
men funderade på om det kan vara tempgivaren som är trasig så den går på choke hela tiden men bara en gissning än så länge
Användarvisningsbild
av gnestakalle
palmhall1979 skrev:jo har kollat det mesta sprutat startgas överallt men det märks ingen skillnad på varvtal.
men funderade på om det kan vara tempgivaren som är trasig så den går på choke hela tiden men bara en gissning än så länge
Kan vara så, ohmmät den och återkom med mätvärde. Mät både med kall motor(notera även temp där bilen står vid mätning av kall motor) och sedan genomvarm. Observera att det är givaren under 3:ans insug det gäller och den har dubbla termistorer som var och en jordar mot gods, en på varje stift mät bägge separat mot jord. har du bytt luftfiltret? Har du tagit ut felkoder enligt förslag?

Mvh GK
av palmhall1979
har nu kollat felkoder o det visade inget.
mätte upp givaren och fick följande resultat kall motor ca 10+ minus 180 på ena stiftet och 480- 500 på andra men inte minus.

varm motor fick jag 35-45 på båda stiften

vet dock inte om jag gjort rätt då jag aldrig mätt ohm förut men tror det
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vi förutsätter att du mätt rätt och då skulle jag vilja säga att sensorn skall bytas. Var noga med att sensorn du sätter dit har en SVART KONTAKT, absolut inte en med blå kontakt för den har bara en termistor och funkar inte i ditt system.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StefanT5
Oljebyte kan inte det ställa till det på avgasvärdena med om man kör mycke korta turer så bilen nästan bara går på chocke?
Kan man ju få bensin i oljan ju.

Tvättar man i praktiken aldrig bilen ligger a[…]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]