Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sveddan
#499924
Har problem med strömförsörjningen på min 244 -85 med B230A motorn.

Inledningsvis började ’batteri’, ’parking brake’ och ’brake failure’-lamporna skimra svagt och svajande från och till. Senare när jag for en sväng ville inte motorn stanna då jag vred av tändningen, ett till synes slumpmässigt återkommande inslag under mitt ägande av bilen.

Dagen efter for jag till Luleå, en resa på drygt 4 mil. När jag skulle hem var bilen död. Svag belysning/fläkt/osv. och inget svar från startmotorn. Fick starthjälp, bilen startade och jag kom 50 meter. Fick starthjälp igen (under längre tid) då kom jag 500 meter.

Bilen bogserades till morsan några kilometer därifrån och batteriet laddades, bilen fick stå över natten och dagen efter startar bilen. Samma skimrande lampor på instrumentbrädan visar sig.

Bytte här laddningsregulator (kolen) på generatorn.

Bilen har fått står veckor i Luleå innan jag här om dagen laddade batteriet fullt igen och kör från Luleå till Boden (drygt 4 mil). Kommer hela vägen utan några problem. Samma skimrande lampor på instrumentbrädan visar sig inledningsvis men slocknar när jag startar motorn.

Tog bilen till farsans garage igår trots kylan (-25°C), något bilen inte uppskattade. Den startade inte mer när jag kommit fram.

Har här kollat:
Jordningen på batteriet (rengjort)
Polerna på batteriet (rengjort)
Synbara kabelbrott
Säkringar

Sen tidigare bytt:
laddningsregulator (kolen) på generatorn

Möjliga felkällor:
Trasig generator
Dåligt batteri
Trasig tändning
Kabelbrott

Några idéer på hur man kan gå vidare?
Fixa ny generator?
Nytt batteri?
#500085
Har du kollat att generatorn verkligen laddar, börja med att ladda batteriet så att tillförlitliga mätningar och kontroller kan göras. Mät vad du har för spänning vid batteriet när motorn går och ljuset är på. När du vrider nyckeln till tändläge, läge 2, lyser då laddningslampan?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
#500087
Kolla kolen igen. Eller hur såg de gamla ut? Slitna släpringar kan äta kol rätt snabbt. Samma med glapp i lagren i generatorn, slacka på remmen och känn.
Eller så den klena kabeln till generatorn, D+/61. Kontrollamporna ska lysa när du sätter på tändningen, generatorn behöver ström den vägen för att börja ladda.
#503108
sveddan skrev:Det var generatorn som var trasig, beg. generator på plats med de nya kolen. Så nu rullar pärlan igen.

Tack för alla svar. Ursäkta bara att det tog tid för mig att svara.
Inget att be om ursäkt för, vi får i stället tacka för att du återkommer med feedback att det fixade sej.

Kör försiktigt.

Mvh GK
#503231
Hade nästan exakt samma fel på min 240, en dag började kontrollamporna flimra och till sist dog bilen.

Bytte kol ( de gamla nuddade knappt "släpringarna" ) och ladda batteriet och körde men problemet var kvar, kollade laddningen och de "nya" kolven verkade vara stendöda. Har "hört" att dioder i kolen kan brinna om batteriet är på tok för urladdat? (Har för mig jag fick generatorn att ladda vid ett senare tillfälle med annat kol i alla fall, så de var inte i generatorn skadan var ). Säkert de som hände, för batteriet verkade verkligen ha gett upp. Sista gången jag körde hem kunde jag inte bromsa för då hackade motorn när bromsljusen tändes, så det var verkligen utpumpat :roll:

Bytte batteri och passade på att kolla alla jordkablar och anslutningar, glapp fanns det! Allt ska sitta stenhårt, skitviktigt... I med ett par andra kol och en annan generator och vips så var bilen som ny igen ;)
#503288
bensinskalle skrev:Hade nästan exakt samma fel på min 240, en dag började kontrollamporna flimra och till sist dog bilen.

Bytte kol ( de gamla nuddade knappt "släpringarna" ) och ladda batteriet och körde men problemet var kvar, kollade laddningen och de "nya" kolven verkade vara stendöda. Har "hört" att dioder i kolen kan brinna om batteriet är på tok för urladdat? (Har för mig jag fick generatorn att ladda vid ett senare tillfälle med annat kol i alla fall, så de var inte i generatorn skadan var ). Säkert de som hände, för batteriet verkade verkligen ha gett upp. Sista gången jag körde hem kunde jag inte bromsa för då hackade motorn när bromsljusen tändes, så det var verkligen utpumpat :roll:

Bytte batteri och passade på att kolla alla jordkablar och anslutningar, glapp fanns det! Allt ska sitta stenhårt, skitviktigt... I med ett par andra kol och en annan generator och vips så var bilen som ny igen ;)
Det är därför man skall se till att batteriet är laddat och OK innan man börjar söka efter fel. :)

QED= Quod Erat Demonstrandum= VSB=Vilket Skulle Bevisas :) :)

Mvh GK

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]