Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rille99
Hej,
Funderar på att byta upp mig till en V70 II-08 (vilket man iofs kan ifrågasätta med dagens beg priser). Gärna skinn, men efter en snabb titt i några bilhallar under helgen kunde jag konstatera att på tre av fem objekt hade skinnklädseln spruckit på förarsätet. Alla är 08:or med ca 10000 mil. T.ex denna http://bytbil.com/bilar/volvo/v70/qvwwf ... wX9gGJocAA När jag påtalade detta sade en säljare "-Ja det är tunnare skinn i dagens V70". Stämmer det? Vilka är era erfarenheter?
av Cox
Det beror lite på hur man sköter skinnet hur länge det håller. Min bil har rullat 12500 mil och sätena ser fortfarande nya ut. men jag har även sett bilar som rullat 3000 mil och ser för taskiga ut. Rengör man skinnet och smörjer in det regelbundet så håller det sig snyggt länge. Men sitter du med arbetskläder med verktyg osv så håller inget skinn i längden.
av dst02
Läderytorna på min halvläderklädsel känns lite ömtåliga men väldigt bekväma att sitta i.

Något bra medel att behandla/hålla dem fina med?
av Cox
Mios rengöringskitt för skinnsoffor fungerar utmärkt. Du kan även använda dig av galltvål skonsam och effektiv rengöring av skinn. Efter man rengjort är det viktigt att återfetta skinnet, i Mios kitt finns även den lädercreamen fungerar väldigt bra. Men det finns en uppsjö av produkter av lädercream men det är lätt att få tag på. även ikeas kitt är troligtvis samma sak som Mios som kommer från leathermaster's
av VXC70
går ju alltid att byta klädselöverdrag. dvs lädret.... om det är sprucket osv...

så stå på dig att byts läderklädseln... så kan du tänka dig att köpa kärran.

för det går att byta! men rekommenderas inte av hemma mekare. då airbags osv kommer väldigt nära in på. och stolen måste plockas ur bilen för att ha en lämplig arbetsställning.
Användarvisningsbild
av smygaren
Jag håller med. Har själv en 08:a V70II Summum samt en 04:a V70N med halvskinn.
Även om 04:an är äldre så är skinnet i 04:an kraftigare/tåligare.

Har ni provat IKEAS lädermedel?

/Smygaren
av Cox
IKEAS har jag inte provat men jag har för mig att det kommer från leathermaster's samma som Mios, och dessa produkter är jag väldigt nöjd med.
av EFI93
08 ans standardklädsel är bara skräp skinnklädsel kan inte vara sämre än denna. Men den var fort bytt, med stolen kvar i bilen. Problemet är bara att garantin hinner gå ut innan passagerarstolen och baksätet spricker.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur mycket kostar MIO:s eller IKEA:s skinn-kitt efter som ni verkar föredra dessa före volvos eget lädervårdskitt för 300-400:-

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]