Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gustif
Bilen har stått i ett par år och vill inte starta. bränslepumpen går och skickar fram bensin.
har däremot ingen gnista. är nya stift, ny rotor och fördelare. vill gärna ha lite tips på hur jag ska göra.

Blir väldigt tacksam för hjälp. :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera och mät upp tändkretsen, börja med tändspolen. Har du spänningsmatning dit och bra jord så kollar du kretsen fram mot tändstiften (kabel mellan spole och fördelare, rotor, fördelare, tändkablar). Om du inte har spänning vid spolen gå då bakåt i kretsen och kolla var felet ligger. Kolla även hallgivare eller svänghjulsgivare (endera beroende på vad du har i ditt system).

Mvh GK
av Gustif
har testat att byta slutsteget på innerskärmen och det gjorde ingen skillnad så ska testa att mäta hallgivaren och se vad den säger
Användarvisningsbild
av StefanT5
Första man bör börja med är väl att kolla att man har spänning till tändspolen enkelt att kolla och dumt att börja ta isär massa i onödan om det är ett enkelt fel.
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]