Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pd
tog ut en ny xc70 för några veckor sen. kände direkt av an aning vibrationer mellan 90-100 km. inte i ratten utan hela bilen.sitter 16 tums nokkia 7 med 2.7 kg tryck i. åkte in efter 25 mil och kollade hjulen 15g fel på ett bakhjul. jippi där har vi det. men icke. vibrerar fortfarande.. inte mycket men inte acceptabelt. såg även att drivaxlarna bak var tectyl på ?? mjaaa... ett tunt lager jämt fördelat.ska åka in på volvo å kolla upp detta. fel på hjul eller.... Pd
Senast redigerad av 1 Pd, redigerad totalt 0 gånger.
av Omek
Då låter det tyvärr inte lättlöst.

Men är fälgarna helt rena och sitter dom fast?..
Låter fånigt kanske..
Men måste fråga för att komma vidare.

(2,7 låter spontant som lite väl... prova 2,5)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kör själv med 3,2 - 3,3 för att få lite stabilitet och låg förbrukning.

Ibland är däcket inte 100% runt och det kan behövas flyttas lite på fälgen.

Tectyl på axeln spelar ingen roll, det väger så lite och ligger så nära rotationscentrum
av fresa
Jag har haft vibrationer i min v70. Det räcker med ytterst lite skit på insidan av fälgen. Nu har jag en v70 1 men det kan vara samma problem på my 11. Det finns ofte en "flärp" som styr luft mot bromsarana bak. Den styr också in slask å smuts. Typiskt för detta är väder där det töar på dagen och fryser till på natten. När bilen står still samlas vatten och smuts på ett självklart ställe i fälgens insida. Under natten fryser det till och även fast vattnet försvinner när du börjar köra så ligger en ansenlig mängd skit kvar. Då hjälper det inte ibland att spola från utsidan, inte heller från undersidan. Man måste avlägsna fälgen och göra rent! Detta kan drabba en bil hur ny den än är. Första dagen! Mecka inte själv uten åk in till volvo får dom göra rent. Det gjorde jag utan kostnad.
Användarvisningsbild
av Anders E
Dom får väl haka på nya däck och fälgar och se om det löser problemet.
En alu fälg kröker sig lätt.
Användarvisningsbild
av kave
På n70n monterades flärpar för att just hindra att det åker in skräp i fälgarna. Där blev det obalans så fort man körde i snö. Med flärpar inget problem.
På V70II och XC70II tycks man ha löst problemet direkt.
Har man ört i djup snö blir det dock problem direkt, som på alla andra bilar med alufälgar på vintern.
av persjoqvist
Har precis samma problem med en XC70 D3 -11. Vibrationer kring 90 km/h. Har balanserat om 4 ggr men det hjälper inte. Jag gissar att problemet sitter i däcken good year ultragrip ice (friktion). En kompis fick just 4 st bytta för att de inte var runda (dock på en Audi A4)....

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]