Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av piccolink
Hej !

Har en volvo 740 glt
- motorfelslampan har börjat lysa,
- den hade en bränsleförbrykning på ca. 20l/10mil när de var som kallast (-20) luktar bränsle när den går. :???:
- har lite ojämn tomgång, inte så mycke men...

så vet någon vad felet skulle kunna vara? tacksam för svar :)
av piccolink
piccolink skrev:Hej !

Har en volvo 740 glt
- motorfelslampan har börjat lysa,
- den hade en bränsleförbrykning på ca. 20l/10mil när de var som kallast (-20) luktar bränsle när den går. :???:
- har lite ojämn tomgång, inte så mycke men...

så vet någon vad felet skulle kunna vara? tacksam för svar :)

Kollade felkoderna idag fick 2-3-2 på tvåans stift.

2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

var skall man börja söka?
Användarvisningsbild
av päpplet
avgasläckor innan lambdasonden brukar kunna ställa till det eller en dålig lambdasond
av piccolink
päpplet skrev:avgasläckor innan lambdasonden brukar kunna ställa till det eller en dålig lambdasond
Inga avgasläckor innan men lambdasonden får ja ta å kolla upp.
av EdisB234F
Hade liknande fel på min 16v för ett par år sen. Hade in den på Volvo och det var 2 fel: Lambdasonden och avstörningsrelät till spridarna (sitter vid expanionskärlet).
Byter du lambdasond se till att köpa en original annars är det stor risk att du får tillbaka samma problem nästan omgående. Jag vet av egen erfarenhet :)
av piccolink
EdisB234F skrev:Hade liknande fel på min 16v för ett par år sen. Hade in den på Volvo och det var 2 fel: Lambdasonden och avstörningsrelät till spridarna (sitter vid expanionskärlet).
Byter du lambdasond se till att köpa en original annars är det stor risk att du får tillbaka samma problem nästan omgående. Jag vet av egen erfarenhet :)
ska åka å hämta en ny men tack för svaren! :)
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]