Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Läsa ut & nollställa felkoder kan ju vara ett tips..... Se klistrad tråd nästan överst på sidan (beror ju förstås på vad för modell du har, har du diagnostikuttag i motorrummet kan du göra detta själv)
av *pettson*
Diesel72 skrev:tips på hur man kan ev dölja motorlampa inför besiktningen eller går det att släcka den på nåt sätt tack på förhand
Det enklaste måste vara att göra iordning felet. Då kommer ju bilen att gå som den ska samtidigt.
av VXC70
motorlampa, kan påverka emissionsvärdena eller rättare sagt de gör det. lyser lampan så är de oftast för det är felaktiga emissionsvärden. av något fel. givare/sond. så ta och lämna in på felsökning/reparation.
Känns tryggare att åka med en "fel fri bil" så man minskar risken att bli ståendes.

besiktning kollar de ju avgasvärdena med så.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag gissar på bilen är en v70 tdi -00................lampan kan du ju ta bort men pluggar de in så ser de felet ändå så det är ju bara lura sig själv.
av rothny
Körde igenom min 855 96a med lysande lampa. Besiktningsmannen kollade reglerna lite och kom fram till att lampan INTE får lysa på bilar från 2002 och nyare
av Diesel72
rothny skrev:Körde igenom min 855 96a med lysande lampa. Besiktningsmannen kollade reglerna lite och kom fram till att lampan INTE får lysa på bilar från 2002 och nyare
intressant hmmm
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Yep, det är så att för lampans funktion, finns det ju en anledning till att den tänds.
Dock, som frågan är ställd, så bedöms det med en "2a" då lampan är tänd, eller inte fungerar på rätt sätt, på bensinbilar som är ibruktagna 1/1 2002 eller senare. Om den är dieseldriven så är det samma sak om den är ibruktagen från den 1/1 2004.
Det finns några andra parametrar (totalvikt, maxlast, passagerarantal, avgaskod) , men ovanstående är grunden när lampan måste fungera "på rätt sätt".
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]