Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tomviking
har en 745:a -91 som inte vill starta när den är varm.
Har läst igenom nästan alla trådar som finns här och vad man lär sig, alltid något nytt.
Jag har bytt mätt ohm och letat och mätt ohm bytt ut till nya givare och lite till.

man kör till punkt B stannar stänger av motorn handlar kommer ut försöker att starta...!! Jo det går efter 20-30 minuter. (kanske). Batterit måste nu vara fullladdat varje morgon annars startar inte bilen.

Min fråga kan det vara min startmotor som tar all ström ?? Eller ??

En konstig grej till: Efter 7 till 17 mil så tänds lamba lampan??!! man undrar varför. Ideer??
Motorn går som förut bra. men startar inte varm ..

Ska sägas att det sitter en biltema lamba i bilen. :oops:

Felsökte idag: Man trycker 3 gånger och så ska den kolla spridare och tongångsmotorn och lite till..

min fråga: Ska inte det ge utslag på voltmetern när den testar spridarna voltmetern visar bara 0.05 volt alltså igenting, man hör ju tongångsmotorn hur den låter.

Nu när man bytt det mästa så börjar det bli lite tråkigt ..
Ska nu kolla alla jord anslutningar.

Har ni ideer ???

////Tomas
av Hemulen
Felkoder utlästa, uttag 2 och 6? Knattrar spridarna högt och tydligt vid komponenttestet? Har du gnista när bilen inte vill starta? Verkar som om en komponent inte gillar värme,lödat om spridarreläet och pumpreläet? om du har lödkunskap. En komponent som också kan strula vid värme är svänghjulsgivaren,sitter på svänghjulskåpan ser den om man kikar ner snett bakom topplocket. Du kan även Ohm-mäta den när bilen inte vill gå igång, sitter ett kontaktstycke vid torpedväggen,mät mellan pinnarna ca 170 Ohm ska det vara. Mäter du på den gröna sladden på spridaren ska du ha batterispänning där med tändning på,finns inte det misstänk spridarreläet. :)
av Tomviking
Ja felkoderna utlästa men inga utslag,, jo när lamba lampan lyser så blir koden 1-1-3 Det är ju en biltema lamba.
Motorn går inte sämre för att lamba lampan lyser snarare trärtom, Har jag nollställt boxen via minus borta i 10 minuter, dit med den och starta tongången vandrar mellan 500-800 för att ibland dö, ( jag tror ?? att jag har vatten i bensin också har hällt i 2 liter k-sprit efter 5 minuter på tongång så börja motorn gå jämnt stadigt på 800. Ska sätta dit en ny spridar relä satte dit en beg som funka i en annan bil.

Nej det låter inget alls när jag gör komponent testet.(spridarna)

Jag mätte upp kabelanslutningen och det finns ström fram till relät (helröd kabel)
+ att det fanns ström på en annan kabel också,, nu kommer jag inte ihåg om tändningen var på.

I morse så starta inte bilen alls. ladda på med ett batteri till men inte.

Funderar om det kan vara så att förpumpen inte funkar. (ska testa)
av Hemulen
Du har ju en 91,års modell. Har du en fyrkantig tändspole bakom vänster fjäderbenstorn så har du ett reginasystem och då ska du ha en speciell lambdasond,Biltema har ingen sond till din bil vad jag vet.Som sagt fel sond och det spelar ingen roll var man köper den då, om man köper fel. Tändning på och du ska ha batterispänning på den gröna sladden på spridaren,dra tillbaks gummiskyddet på kontakten så ser du. Mät mellan den gröna sladden och gods. :)
av NilsO
Som Hemulen skriver borde det vara "Regina" insprutning, och då är det en annan typ av lambdasond. Volvo och Autoexperten har dem (finns säkert på många andra ställen också). Men motorn borde starta även om det är fel sond.

Är det Regina-insprutning finns det heller ingen förpump, utan den enda bränslepumpen sitter i tanken.

Prova att byta spridarreläet ("radioavstörningsreläet", alltså det som sitter framför höger fjäderbenstorn). Om det glappar blir det som du skriver tyst när spridarna provas, och det verkar vara vanligt att glapp i det reläet ger startproblem.

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]