Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej!
Jag har ett litet problem med min s40 2.0t -98. För ca två år sedan fick jag problem med motortempgivaren. Temperaturen gick upp över 120 grader och varningslampor började lysa. Lämnade in bilen, där de bytte givaren och sedan fungerade allt som det skulle. Det höll i ca 6 månader, sedan så blev det problem med temperaturen igen, fast denna gång gick den ned till COLD och bilen rusade såklart när den blev varm.
Nu är jag inne på tredje gången. Det räcker att man sätter igång tändningen så börjar temperaturen att öka, UTAN att motorn har startat. Så nu har jag köpt ytterligare en givare, men det känns som att det blir en tillfällig lösning.... Skulle vilja veta varför bilen dödar mina motortempgivare! Har läst runt på forum och sett att fler har haft problem med givaren men inte att det upprepar sig såhär. Är det ECU'n som ger fel spänning till givaren så att den till slut ger upp? Men då borde väl temperaturen visa fel även med en ny givare??

En annan sak som jag märkte i och med att jag nu för tiden brukar koppla ur givaren för att värma motorn (annars vill den inte starta alls, för svag bränsleblandning antar jag...) är att när jag har kopplat tillbaka givaren (med tändningen av) så visar den direkt ca 90 grader då jag startar bilen, istället för att, som den annars gör, klättra sakta.

Har alltså haft samma problem flera gånger, och varje gång jag bytt givare så är problemet löst i ca 6 månader.

Hoppas någon har några ideer, är lite trött på att behöva byta givare hela tiden =/

/Nils Jonson
Detta har jag skrivit på annan sida.:
Tack för hjälp på denna sida. Har en V40.
Är det någon som har koll på om det är något annat fel som för orsakar att givaren går sönder?
På min V40 från 2000 har den bytts fyra gånger. Först 2008 på Bilia (det blev dyrt innan de hittade felet). Sen 2009 på Bilia Gratis på garantin. Tredje gången 2011 bytte jag den själv efter diverse tankearbete. Fjärde gången 2012 gick det snabbare. Det är lite svårt att komma åt att demontera den gamla men det gick bra att använda en tändstiftsnyckel av rätt dimension efter det att jag knipsat givarens sladd .Monteringen gick enklare men jag var tvungen att försiktigt dra fast den med en skruvmejsel och en hammare.

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.