Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordin83
Tjena, håller på jävlas med stabilisatorstaget på bilen, det ska bort så jag kan få bort fjäderbenet, men givetjävlavis ska övre bulten som är en kulbult bara snurra, och insektsfästet är alldeles våldtaget. Har ett nytt stag hemma så vålda bort det kan man ju göra, men någon som har nå tips på hur utan att förstöra exakt allt annat?
av qwerty
Pga fästets utformande på fjäderbenet är det svårt att komma åt med en vanliog 125mm vinkelslip. Själv har jag börjat kapa bort skallarna med en dremel med kapskiva monterad om det är trasigt rostigt i torxen, går fort.

När jag sen monterar nya stag så kletar jag underredsmassa på hela bulten och i torxhålet, nästa gång är sakerna rostfria går lätt att ta isär när man ska byta, bara att pets bort massan och tvätta med thinner i gängorna så löper sakerna lätt.
av qwerty
Marlboroman skrev:Man kan även prova med en 16mm (har jag för mig) nyckel på baksidan mot kulan. Vissa utföranden av stag har så man kan gå grepp där med sån.

Japp, men inte stagen från volvo eller biltema. däremot audi har nyckelinfattning på sina stag.
av wistfors
mutter smack dra åt fullt sen rengör gängorna o sen full fart ut tillslut kommer den

annars så bänder man bort hatten på kulan och sedan håller man imot med rörtång.

Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ser det rostigt ut brukar jag bara mata på medurs med knacken tills skruven går av. Funkar bäst om man inte försöker lossa först. Den nedre går ju att komma åt med vinkelslipen, och då går det lättare att klyva skruv och mutter i stället för att såga igenom flänsen på muttern.
Annars är det mata in och ut med knacken 53987 gånger och spraya lite emellanåt...
Är leden glappig brukar det gå att bryta loss staget från kulan, då kommer man åt med tång.
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]