Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Tror jag ställer bland de mest konstiga och nybörjaraktiga frågorna här på forumet, men brukar alltid få suveränt bra svar... så vi kör en trippel till. :-)

Har en V70 II MY09 Momentum med 2,0F-motorn.

1. Igår såg jag en kabel, cirka 3-4-5mm tjock, sticka ut under kofångaren bak. Bara någon centimeter, men den syns på håll, mest pga av det sitter någon klisterlapp/märkning runt den. I det "högra hörnet" på bilen ungefär. Försökte pilla upp den igen bakom kofångaren men den ville inte gömma sig. Någon som vet vad det är för kablar som är dragna där? Jag har inget drag men jag har backvarnare. Kan det vara fördraget till dragkrok eller något till backvarnarna? Får jag inte fast den i helgen får Volvo fixa det åt mig, men är nyfiken på vad det kan vara för en rackare? Har försökt googla fram vad det kan vara utan att lyckas stilla min nyfikenhet.

2. Har läst lite på nätet att Etanolen är duktig på att ge mycket "avgasrök/dimma" på Vintern. Är det er uppfattning också? Är osäker på om det handlar om en kombination av kondensvatten eller vad det är... men ibland kommer det rikliga ljusa avgasmoln från bilen. Normalt eller totalt onormalt? (Upplever att det är ganska mycket ljus rök även från bensin... men som sagt kanske vinter och kondens?)

3. I vår går min nybilsgaranti ut. Det skulle vara skönt att få en oberoende part som kan sin sak att titta på bilen. Funderar därför på att åka till Bilprovningen och boka en "Bildiagnos". Någon som vet om det är värt pengarna... och framförallt... om Volvo utan att krångla tar till sig resultatet och åtgärdar eventuella fel som hittas och tar det på garantin?

Alla kloka ord och kunskaper mottages med varm nybörjarhand.... Tack!
1. Vet ej.
2. Rent upplevelsemässigt känns det som etanolbilar avger mer vattenånga.
3. Lämnar du in TV:n som inte krånglar på översyn också strax innan garantin går ut.... :wink:

/Thomas
Funk skrev:1. Vet ej.
2. Rent upplevelsemässigt känns det som etanolbilar avger mer vattenånga.
3. Lämnar du in TV:n som inte krånglar på översyn också strax innan garantin går ut.... :wink:
Nu är det ju lite skillnad på en TV för 3699 SEK och en V70 för ett par hundra tusen till.
/Thomas
nr 1 helt rätt kaabeln till backvarningen går in på höger sida antaglingen har nått clips lossnat som håller upp denna på insidan av stötfångaren
nr 2 japp kör du på etanol så ryker bilen mycke mer vitt på vintern har märkt detta själv speciellt när det är fuktigt och någon enstaka minus dom första 5min vid kallstart så ser man knappt bak vid rödljusen men är helt normalt
Tack för era svar, visste väl att man kunde få bra svar här som alltid! :-)

Tack där Hollan ang. kabeln. Känns gott att få veta.

Är inte första ägaren till bilen då jag köpte den begagnad. Så de 3 åren garanti funkar inte för mig då. :-(

Mikebike, är det stor skillnad på M-test och bilprovningens? M-test finns inte här i stan men om det är stor skillnad kanske det är värt att åka en bit.

Hmm... idag fick jag en varningslampa för öppen dörr. Inte helt ovanligt i vintertid verkar det som när jag sökte lite här på forumet. När värmen kom upp i bilen släppte den. Gillar Volvon väldigt mycket... men även en ganska ny bil har sina... eh, egenskaper. Lite av den anledningen skulle det vara fint med ett oberoende test av folk som kan det här med bilar så mycket mer än jag. Före garantin går ut. (Har iofs Maxitrygg i nästan 2 år till... men nybilsgarantin borde vara snäppet vassare om det är något som skall fixas till)
markgard skrev:Mikebike, är det stor skillnad på M-test och bilprovningens? M-test finns inte här i stan men om det är stor skillnad kanske det är värt att åka en bit.
Jag har ingen erfarenhet av Bilprovningens test, men de är ju av tradition mest inriktade på säkerhetsrelaterade detaljer.
Motormännens test är mycket ingående, och inte helt billigt.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]