Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddeD
Hej!
Fick två startmotorer då jag köpte en bil i somras. Hat lite skralt i kassan och skulle vilja sälja dessa men jag vet inte om dom funkar. Hur kan man enklast kontrollera om dessa är i funktionsdugligt skick?
Tack på förhud!
av FreddeD
Om jag tar ett vanligt bilbatteri och en startkabel från minus till någon ögla på startmotorn samt en startkabel till muttern på startmotorn samt öppnar klämman så att jag når solenoiden också. Detta borde väl funka??? Blir asajobbigt att montera för att sedan demontera sen montera den andra och sedan demontera för att he tillbaks orginal igen.
av LarsBd
Visst får du reda på om den snurrar men vitsen med en startmotor är att den ska kunna dra runt en felfri motor så snabbt att motorn startar. Alternativet är att sälja startmotorn i befintligt skick dvs utan några som helst löften om funktion men då blir förmodligen priset så lågt att vitsen med en försäljning är borta.
av semmelman
Min enda erfarenhet av startmotorer är en som inte funkade alls, testade en på skroten som sagt med ett bilbatteri och den snurra som bara den, väl monterad på motorn drog den runt den perfekt, gissar att startmotorer antingen funkar eller inte alls, inte så ofta nåt mittemellan. Men det var som sagt bara en erfarenhet, hade kanske tur.
av CalleV70
spänn fast i skruvstadet (hårt). löst batteri + startkablar, minuspol till chassiet och ta startkabel + till + på startmotorn. Snurrar det så snurrar det (och kanske helt ok). Men passa dig, sitter inte motorn fast, så snurrar den som tusan (grymt moment) Lycka till
Användarvisningsbild
av VolvoB20
OT:

Så här kan du prova....

Polaren skruvade fast en startmotor på en sparkcyckel (gamla modellen med stora hjul) så den drev framhjulet.

Med 24 V från två startbatterier på cyckeln matandes en 12V startmotor nådde han visst 70 knyck.... dubblad spänning ger väl 4 ggr effekten så runt 4-6 hk bör han väl fått ut....

Dock var gasen bara en av/på knapp så varje start resulterade i flera meter långa burn-spår :mrgreen:

Jag är ledsen, men din argumentation gå[…]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]