Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan T
Hej
V70 01a
Min baklucka går ej att låsa upp :-(
verkar ej vara någon stanns man kan använda nyckeln.
klädsen får jag inte bort när luckan är stängd
skruvat bort skylt belysningen men där ser jag ej nått som hjälper mig

är det nån som har nått tips

Johan
Användarvisningsbild
av greeeken
Det ska finnas så att man kan använda en nyckel.
Blev lite fundersam när jag först köpte en en s60, hittade inget nyckelhål
Det visade sigatt det fanns vid regskylten bak.
Där knappen man trycker för att öppna bakluckan fanns en svart plastbit.
tog man bort den fanns nyckelhålet där.
Antar att det borde vara lika på din fast det är en v70
av Johan T
nää jag hittar inget
måste numer skylten bort måne?
Användarvisningsbild
av Loner
Standard finns det ingen nyckelöppning på V70, den sitter bara där om man beställer bilen med extra sätet i skuffen (eller eftermonterar det).

Tyvärr har jag ingen aning om hur man få upp luckan...
Användarvisningsbild
av CarMan
det går att komma in i bakluckan genom panelen på insidan utan att förstöra nånting. men det är inte helt enkelt
av ulf.ulf
Jag har drabbats av samma problem på min V70 2002, en morgon öppnades inte låset i bakluckan. Tack och lov var jag hemma och hade inget "som blev innelåst". Jag lyckades pilla loss panelen, kollade att det fanns ström och körde med fjärrkontrollen, hux flux var låset öppet utan att jag vet hur. Efter att ha tagit loss låsenheten och kontrollerat bl a mikrobrytaren i låset konstaterade jag att problemet låg i låsmotorn. Den fungerar men går för långt ut i ändläget när den låser upp. Någon gång emellanåt så går den i baklås. Jag har satt en tunn liten bit möbeltass emellan så det gamla ändläget undviks. Vi får se hur länge det håller, alternativet är att byta motorn.

Jag blev förvånad att inte fler har drabbats av detta problem för hur jag än söker på baklucka, centrallås mm så finner jag inga trådar att följa.

Hälsningar
Ulf
Användarvisningsbild
av Truls
Det er helt idiotisk at de ikke har laget et system for å få opp bakluka på V70 vha nøkkel siden man ikke kan komme til batteriet uten å åpne bakluka. Har man flatt batteri og låst bil blir det ikke enkelt. Samme hvis man må ta ut batteriet for lading.
Användarvisningsbild
av Öjaby
Jag har haft samma problem med låset i bakluckan. När jag skulle låsa upp bilen så var låset helt dött. Inga säkringar hade gått så jag ringde Volvo, som tippsade mig om att ta bort kåpan på insidan av luckan. Jag tog bort kåpan och skruvade sedan bort centrallåsmotorn. Jag provade den på bänk (låste och låste upp många gånger) i bland blev den spärrad. Då upptäckte jag ett av stagen på motorn höll på att lossna, så jag tryckte dit det riktigt. Och efter det så har den alltid funkat.

Kåpan sitter med fyra torx, två på var sida. Sedan får man trycka kåpan uppåt så lossnar den. Därefter är det enkelt att komma åt centrallåsmotorn.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av G-kraft
CarMan skrev:det går att komma in i bakluckan genom panelen på insidan utan att förstöra nånting. men det är inte helt enkelt
Du får förklara för medlemmen hur man kommer in genom panelen...
av Frigge
Det räcker om man lättar lite på panelen i mitten, då kan man få ner handen och öppna manuellt på c-låsmotorn. Panelen är bara dra rakt ut.

/Fredrik

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]