NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aqua
Kan någon här beskriva hur taskigt/taskiga hjullager låter? Vid vilken hastighet uppträder det osv?

Jag har ett "vinande/surrande" ljud som jag vill tro är däcksljud. Har dubbfria vinterdäck på som har ett riktigt bra mönster men är lite till åren (ca 6 år gamla, Hakkappelitta 1). Det känns att dom hårdnat en del.
Det vinande ljudet blir värre med ökad hastighet, vid långsam hastighet hörs det knappt alls om man inte svänger tvärt, då det "surrar" lite. Låter som man kör på dubb fast man inte gör det.
Körde med 2,5 i däcken och sänkte idag till 2,1. Gjorde faktiskt en märkbar skillnad, men det viner/surrar fortfarande.
Har sportchassi så jag är medveten om att det lättare för vidare ljud/stomljud, varför jag vill tro att det är känsligt för däcksljud.
Känner inget glapp i något av hjulen.
Har inga vibrationer i ratt eller i bilen i övrigt.

Någon teori om detta? Kan det vara däcksljud?
En naturlig fråga vore om sommarhjulen låter likadant, men jag har precis köpt bilen med vinterdäcken på.
av greenbay
Hade dubbfria Pirelli innan, de hade ett irriterande ljud, värst i ca 90-95 km/h.
Det kan bero på däcken.
Skiljer sig ljudet om du svänger svagt vä, hö?
/greenbay
av dieseldyret
jeg har fått ett dårlig hjullager på høyre side nå, høres ut som ett gammelt godstog på tørre togskinner.. blir tyst om jeg svinger bare ørlite mot høyre
Användarvisningsbild
av Aqua
Är det redan vid låga hastigheter?
Mitt ljud är mer som ett brummande. Ungefär som när man cyklar en mountainbik
e med grova däck på asfalt...
av greenbay
Vet inte om detta funkar på V50;
Lyft bilen, sätt en stor skruvmejsel mot fjäderbenet med skaftet mot örat, snurra hjulet.
Jf båda sidor mot en bil utan missljud, på vissa bilmodeller funkar detta för att felsöka.
/greenbay
av dieseldyret
det høres godt i alle hastigheter opp til ca 100 km/t, men absolutt verst ved ca 70-80km/t. Lyden forsvinner helt fra ca 100km/t ->
Användarvisningsbild
av Aqua
Känns mer som att det är däcksljud jag har då. Är annars väldigt nöjd med bilen. Hade en Vectra kombi innan. Jämfört med den är V50 med sportchassi en Gokart ;-) V50:n svänger ju när man vrider på ratten och inte 1s efteråt...
Användarvisningsbild
av Aqua
Tjena! Ville bara väcka upp min gamla tråd om det vinande ljudet.
Problemet löst!! 8)
När jag bytte till sommarpuckar såg jag att mina vinterdäck var så FRUKTANSVÄRT ojämnt slitna.
Ser man däcket i profil rakt från sidan ser det ut som om "lamellerna" diffar mellan varandra ca 2mm i höjd. När jag rullade in dom i garaget var det samma känsla som när jag rullar in mig mountainbike med riktigt grova däck.
Vinterdäcken är Nokian Hakkapellitta dubbfritt.

Någon som har en teori hur i helsike däcken kan slitas så ojämnt över slitbanan?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]