Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemen gäller en 850GLT 93a som rullat 33200 mil ungefär...

Problemet gäller starten i kyla...
Köpte denna bil för 3 år sedan o alla varma dagar (läs under -10) är det inga större problem att starta på morgonen när den stått hela natten.
Har ingen inkopplad motorvärmare eller så o det har heller aldrig funnits någon i denna bil. Vintertid vid kyla -10 o kallare uppkommer ett skumt problem när jag går ut o ska iväg på morgonen.
Sätter mig i bilen o vrider på nyckeln o bilen bokstavligen talat SKRIKER, kan väl jämföras med att den slirar nånstans. Svårbeskrivet ljud men låter inte friskt eller bra.
Stänger jag av direkt o vrider om så går den i 9 av 10 fall igång som vanligt som om inget är fel eller som att skrikljudet inte existerat!
TYVÄRR drar detta fenomen ur mitt NYA bilbatteri förbannat fort. Ibland får man stå o gnugga på rätt länge innan den väl bluddrar igång. Alltså om den INTE skriker som en katt i kläm så kan den låta som den vill gå igång men orkar inte...som om den inte får soppa nog.
Startmotorn byttes till en ny 2008 o då försvann detta fenomen ett tag men å andra sidan var det inte lika kallt den vintern som det varit förra o denna vinter.
När den väl går igång luktar det av förklarliga gnuggningar soppa o avgaserna är rödbrun.
Är mycket bytt på denna bil men jag verkar ändå inte lyckats byta rätt förbannade del o detta börjar bli förbannat irriterande efter snart 4 gångna vintrar.

Snälla?! Någon som hört talas om liknande fenomen? Fråga mig gärna o har jag glömt något viktigt så skrik!
Tacksam för svar!

den ger felkoder men minns inte exakt nu vilka. A2 var det för fet blandning iaf o så var det på A6 något med felaktig kamaxelgivare...

Har ett jobb o sköta o bor i skogen måste ha bilen! :(
Skrikandet beror troligen på en sliten startkrans så att bendixdrevet inte greppar ordentligt, inget kritiskt fel.

Gå igenom alla jordanslutningar mellan batteri och motor samt mellan motor och kaross, lossa anslutningarna och rengör dom noggrant från smuts,olja och ärg. Rengör på samma sätt batteripolerna. Rengör även anslutningarna till startmotorn på samma sätt. Kolla sedan att du har kräm i batteriet, mellan 12.5 är OK och 12.7 är bra. Om du med OK batteri fortfarande upplever onaturlig seghet (kyla kan ju orsaka startseghet) så bör du nog belastningstesta batteriet för även om det är nytt kan det vara felaktigt.

Mvh GK
Du hade en felkod ang kamaxelgivare...
Har du bytt den?
/greenbay
gnestakalle skrev:Skrikandet beror troligen på en sliten startkrans så att bendixdrevet inte greppar ordentligt, inget kritiskt fel.

Gå igenom alla jordanslutningar mellan batteri och motor samt mellan motor och kaross, lossa anslutningarna och rengör dom noggrant från smuts,olja och ärg. Rengör på samma sätt batteripolerna. Rengör även anslutningarna till startmotorn på samma sätt. Kolla sedan att du har kräm i batteriet, mellan 12.5 är OK och 12.7 är bra. Om du med OK batteri fortfarande upplever onaturlig seghet (kyla kan ju orsaka startseghet) så bör du nog belastningstesta batteriet för även om det är nytt kan det vara felaktigt.

Mvh GK
Så där spontant skulle jag gissa på att du har kortis i en cell i batteriet....mät spänningen med motorna avstängd enl. ovan eller pröva med ett nytt batteri.
greenbay skrev:Du hade en felkod ang kamaxelgivare...
Har du bytt den?
/greenbay
Nej...den koden har varit lite lurig. Kommit, raderats o hållt sig borta o dykt upp igen...till vintern.
Ska nog byta den med, svårt o göra själv?
Kena skrev:
gnestakalle skrev:Skrikandet beror troligen på en sliten startkrans så att bendixdrevet inte greppar ordentligt, inget kritiskt fel.

Mvh GK
Så där spontant skulle jag gissa på att du har kortis i en cell i batteriet....mät spänningen med motorna avstängd enl. ovan eller pröva med ett nytt batteri.
Det är helt nytt :-)
Hej Cornelia
På mej låter det som din startmotor har en kärvning på axelen där startdrevet skall förflytta sig mot kuggkransen och därav får du ett skrikande ljud när startmotorn börjar att dra före den har kuggat in i kuggkransen-
Åtgärd demontera starten smörj på axelen som drevet löper på.
Mvh Kurtoua
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]