Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hangman
Tjena, har sökt runt som tusan nu, och får inte fram exakt hur mycket olja det ska vara i motorn och hela systemet runt om, runt 6 liter vet jag att det ska vara. Men när man byter olja så finns det väl kvar lite i systemet typ oljekylaren, turbon m.m? Borde vara någon liter extra känns det som totalmängd, Det går ju bara fylla på tills stickan säger att det är bra också, men jag vill ändå veta om jag tänker fel.

Mvh hangman
Användarvisningsbild
av Alfredo
Bytte själv igår på Min 850 2,0 t. Det gick 5,5 l. ska kolla stickan snart och se om det är bra. Har hört att det skall vara 5,7
av hangman
Alfredo skrev:Bytte själv igår på Min 850 2,0 t. Det gick 5,5 l. ska kolla stickan snart och se om det är bra. Har hört att det skall vara 5,7

tjena, jo 5.8 säger autodata, men det är vid ett vanligt oljebyte, när du byter får du väll inte ut allt som är runt om i systemet typ i turbon och i oljekylarn m.m? känns inte så.

tappar du oljepluggen får du ut lite mer än 5 liter, men tar du isär hela motorn och har borta alla grejer borde det gåå i lite mer...känns så.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
hangman skrev:
Alfredo skrev:Bytte själv igår på Min 850 2,0 t. Det gick 5,5 l. ska kolla stickan snart och se om det är bra. Har hört att det skall vara 5,7

tjena, jo 5.8 säger autodata, men det är vid ett vanligt oljebyte, när du byter får du väll inte ut allt som är runt om i systemet typ i turbon och i oljekylarn m.m? känns inte så.

tappar du oljepluggen får du ut lite mer än 5 liter, men tar du isär hela motorn och har borta alla grejer borde det gåå i lite mer...känns så.
Töm ur oljan, när motorn är varm. Låt den rinna i 15 min. Byt oljefilter. Fyll på 5 liter olja. Starta motorn så oljan pumpas runt. Kontrollera oljenivån när motorn är kall och bilen står plant. Det är 1 liter mellan min och max på stickan (gäller om det är 15 mm mellan min & max på stickan).

Gör du så, så slipper du fylla över max.
av hangman
Jocke S. skrev:
hangman skrev:

Töm ur oljan, när motorn är varm. Låt den rinna i 15 min. Byt oljefilter. Fyll på 5 liter olja. Starta motorn så oljan pumpas runt. Kontrollera oljenivån när motorn är kall och bilen står plant. Det är 1 liter mellan min och max på stickan (gäller om det är 15 mm mellan min & max på stickan).

Gör du så, så slipper du fylla över max.

tack jocke, Men det är så här att jag har haft min motor i molekyler och sätter nu ihop den då undrar jag enkelt, är det lite olja kvar i typ oljekylaren och turbon när man tömmer ut den?

när man gör ett vanligt oljebyte får man nog inte ur allt, för när jag tömde ur oljan först sen stog bilen still 2-3 veckort sen tog ja bort oljekyl och turbon och då kom det mycket olja.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ok! Motorn rymmer 5,3 - 5,8 liter (beroende på vilken oljesticka du har). Med oljekylare, lägg till 0,9 liter.
av hangman
Jocke S. skrev:Ok! Motorn rymmer 5,3 - 5,8 liter (beroende på vilken oljesticka du har). Med oljekylare, lägg till 0,9 liter.

oki det var det ja ville veta, så med turbon och oljekylaren, som inte allt försvinner ur lägger ja på en liter!

tack jocke!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
buddha88 skrev:6.2 l om oljan byts i oljekylarn me...
Visst är det fantastiskt... 5,3 + 0,9 = 6,2 :-)-) :wink:
Användarvisningsbild
av taxi
På min är det 1,5 liter mellan min och max på stickan, så vad man än säger blir det väl +/- 1,5 liter? Eller räknar man alltid med olja till max-strecket?
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??