Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
hej på er. det är så att min bakrutetorkare är död på min 945 från 94, har läst att det kan vara problem med kablarna bak till luckan, men då all annan el i luckan såsom c-lås motor skyltbelysning och värmetrådar fungerar utan problem så borde det väl inte vara nåt problem? när jag köpte bilen så var armen avtagen från motorn så kopplade på den men motorn är död, dock om jag tittar på genomföringen till armen på utsidan så är det bra mycket ärg där, kan det vara så att motorn bränt, alla tre kablar sitter ordentligt på motorn. jag har själv funderat på spaken, men spolning på bakrutan funkar och vindrutetorkaren funkar, fast ibland vill den dock bara gå på fullfart, kan det ha nåt samband med att motorn bak inte går? Vad tror ni? vart ska jag börja?
Användarvisningsbild
av Sparkz
"Andra kablar hela, alltså kan den till torkarmotorn inte vara av" Falsk logik. Voltmeter eller provlampa ger dig svaret.
Men det vanliga är att axeln genom rutan rostar fast, och har man otur eller kör för länge med det bränner motorn.
av rd350
Ofta är transmissionen ihopergad där den går igenom luckan, plocka av armen på innsidan så känner du om så är fallet. "Leden" går att dela och smörja upp men har du otur är motorn bränd pga att det gått tungt.
jo jag tror det är fallet, då den var bortkopplad när jag köpte bilen, men varför koppla bort den från motorn, då motorn ändå inte går? men jag ska kolla om det finns ström och jord till motorn innan jag köper ny.
Bara för allt annat fungerar ska man inte ta för givet att de andra är helt.
Kolla volt fram sen ta isär och smörj upp och man kan även kolla motorn lös för att se om den går.
Min bil fungerade inte torkaren på.
Tog isär testa motorn lös och den fungera så ja smörjde upp leden och allt är ok nu.
StefanT5 skrev:Bara för allt annat fungerar ska man inte ta för givet att de andra är helt.
Kolla volt fram sen ta isär och smörj upp och man kan även kolla motorn lös för att se om den går.
Min bil fungerade inte torkaren på.
Tog isär testa motorn lös och den fungera så ja smörjde upp leden och allt är ok nu.
gjorde exakt samma på min!
min motor rörde sig i 2 olika delar. den var knäckt på mitten typ,
smörjde upp alla leder osv. så allt gick kanonfint. smörjde extra mycket. åkt till biltema och köpte ny torkare.

så börja med o riva ner allt. är jätteenkelt!
jag plockade loss armen från motorn och testa motorn genom att sätta igång den med spaken, men det händer inte nåt den är död. kollade säkringen och den är hel. så nästa steg är väl och kolla ström och jord till motorn inne i luckan.
Användarvisningsbild
av emwtur
andreas88 skrev:jag plockade loss armen från motorn och testa motorn genom att sätta igång den med spaken, men det händer inte nåt den är död. kollade säkringen och den är hel. så nästa steg är väl och kolla ström och jord till motorn inne i luckan.
kan du dra runt torkarn med handen - när motorn är loss ?
innan du kan det är det ingen idé att laga motorn - den riskerar bara att brinna upp pga att armen rostat fast !
/emwtur
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]