Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bazze0
Tja! Helt ny här, men testar att börja med en liten fråga ang min volvo 745 16v -88 som jag precis har skaffat.

Bilen har Ac men ej ecc om jag har fattat det rätt hehe. Men fläkten funkar osv men fläkten låter så in i h##vete, typ som ett skrikande/tjutande/gnisslande ljud, främst när den är kall. Sedan kommer det inte regelbundet heller, det kommer och går så att säga.

Vet att fläkten är ett ganska vanligt bekymmer på 740 men vad tror ni det i mitt fall kan bero på?
av tuxedo
Finns bara två saker, torra lager och / eller utslitna gnisslande kol ev. beläggning på kollektorn.

Åtgärder:
Smörj lagren med tunn symaskinsolja, var försiktig på kollektorsidan så det ej rinnen olja på kollektorn.
Kolla att kolen har tillräcklig längd annars byt dom. (Borde finnas som reservdelar på Volvo).
Annars får du höra med en bilelektrisk verkstad.
Om kollektorn har en svart beläggning, putsa ren den försiktigt med en finkornig slipduk. blås ren den ordentligt efteråt.

Alternativt inhandla en ny fläktmotor från en bildemontering, men provkör den först innan du monterar in den.

//tuxedo
av Bazze0
aha, kanon! ska försöka hinna med att testa i helgen, synd bara att det är en så fruktansvärt tråkig årstid att ligga ute och skruva i :P

Men om man säger att man skulle hämta en på skroten, finns det många olika modeller då eller? vad kan dem kosta isåfall? Byta den kan jag inte tänka mig är så svårt...eller
av Strider
Borde inte vara några bekymmer att hitta fläkt då jag har för mig att det är samma som på GL.
Sitter på passagerarsidan under panelen framför fötterna å är gängad på plats med en stoppskruv och kontakt att demontera innan byte.

/Anders.
av Bazze0
Hej, igen. Tänkte återkomma med lite info om hur det har gått...
Det har faktiskt inte hänt ett skit med att försöka åtgärda problemet :oops: Har faktiskt varit väldigt omotiverad till att ligga ute nu, får ta tag i det när det blir lite varmare...

Men har en fundering, vet inte om fläkten har blivit värre, men nu låter det och rasslar som fan Även när fläktreglaget är på inställning 0. hmm skumt! Vad kan det bero på då? Vågar inte ens köra på 4:an, tror fan hela fläkten hoppar ur då :P
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]