Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

855 T-5

1: Har ett "vinande" ljud när den är kall( låter lite som en el-bil), något insugs rör som läcker tro ?

2: Har en rem som tjuter lite, nyss bytt genorator rem och kam rem, vilken rem kan det vara då tro ?

3: ryker ( från slutröret, avgaser ) lite mycket när man står på tomgång efter man kört lite "bus" ,vill säga mycket varv och låga växlar. kan beror på ? Vet att slut delen på avgassystemet har börjat rosta, så det är daxs att byta det

Edit: 4: svårt att få 1:an&2:an, men får man i den så är det inga problem att växla mellan dom sedan, ( inte jättesvårt, men inte utan problem heller ) Kan det vara styrbrickan som kommit på sne ? vet att jag hade det problemet på min 740, eller för lite olja lådan ? eller är den bara på gång att ge sig ?

skulle tro att 1 och 3 har lite med varan och göra?

Har inte tagit mig tid och titta efter ... -15 då finns det roligare saker och göra men vinter lider mot sitt slut, så det börjar bli daxs,

Vore tacksam för hjälp, så man vet på ett ungefär vart man ska börja leta efter felen

Tack på förhand
av Baltazar
vart är alla dom med svaren ?
av Frigge
Några frågor bara

Import ?
Miltal ?
Välservad ?

Möjligt att Turbon börjar bli sliten.

/Fredrik
av Baltazar
import: ja
Miltal: 12500 på tavlan men 18000 i styrboxen
välvårdad: prima, förutom att den slirkopplat hela tiden då den varit i storstads körning i milano i 10 år ( känner ägaren, fick den, för att jag var nere och hälsa på han+ att jag kakla om hans badrum, vissa har för mycket pengar för sitt eget bästa :)

så tänkte man kan lägga ner lite på pengar på den då, jag bara behövt regga den och betala skrot avgift för bilen

så vilken av punkterna har med turbon att göra ?

tack på förhand
av Baltazar
Baltazar skrev:import: ja
Miltal: 12500
välvårdad/servad: sista service inte gjord, prima, förutom att den slirkopplat hela tiden då den varit i storstads körning i milano i 10 år ( känner ägaren, fick den, för att jag var nere och hälsa på han+ att jag kakla om hans badrum, vissa har för mycket pengar för sitt eget bästa :)

så tänkte man kan lägga ner lite på pengar på den då, jag bara behövt regga den och betala skrotavgift för bilen

så vilken av punkterna har med turbon att göra ?

tack på förhand
Baltazar skrev:855 T-5

1: Har ett "vinande" ljud när den är kall( låter lite som en el-bil), något insugs rör som läcker tro ?

2: Har en rem som tjuter lite, nyss bytt genorator rem och kam rem, vilken rem kan det vara då tro ?

3: ryker ( från slutröret, avgaser ) lite mycket när man står på tomgång efter man kört lite "bus" ,vill säga mycket varv och låga växlar. kan beror på ? Vet att slut delen på avgassystemet har börjat rosta, så det är daxs att byta det

Edit: 4: svårt att få 1:an&2:an, men får man i den så är det inga problem att växla mellan dom sedan, ( inte jättesvårt, men inte utan problem heller ) Kan det vara styrbrickan som kommit på sne ? vet att jag hade det problemet på min 740, eller för lite olja lådan ? eller är den bara på gång att ge sig ?

skulle tro att 1 och 3 har lite med varan och göra?

Har inte tagit mig tid och titta efter ... -15 då finns det roligare saker och göra men vinter lider mot sitt slut, så det börjar bli daxs,

Vore tacksam för hjälp, så man vet på ett ungefär vart man ska börja leta efter felen

Tack på förhand
Svar på fråga 1: Låter som luftpumpen,den tar hand om avgaserna vid kallstart på nåt vis!

Svar på fråga 2: Tror mer på spännrullen eller löprullen som viner! Bytte på min och de blev tyst (löprullen)

Svar på fråga 4: Kanske dax att justera växelförarna!
av Baltazar
man tackar ... då vet man lite vart man ska börja med andra ord
Användarvisningsbild
av ketto
Baltazar skrev:man tackar ... då vet man lite vart man ska börja med andra ord
ja,en liten start i början e de ju iaf!
Användarvisningsbild
av eldaria
Interesant...

Du har nästan presis samme symptomer som jag har.
Vinande (Vislande)ljud när det är lite kallt, och fuktigt.
Svårt att växla 1'an och 2'an, när det är kallt men efter at har kört lite så går det bra.

Den första har jag fortfarande, har lite olika teorier, nån här på forumet sa at det gör hans ikke turbo med.
Enligt Haynes Manualen så kan det vara Inlet Manifold, men det har inte gett mig problem, har precis varit i Sverige en sväng Totalt 3500km, och var inga problem, och sissta gången jag var på Verkstan så nämde jag det, och sen vet kag inte om han kollade det, eller om han glömde det, men det är där fortfarande, och jag glömde at fråga.

Den andra, ja den är lite mer knepig, Jag bytte oljan i Växel lådan, och luftade kopplingen, och det hjälpte..... I et par veckor, sen var det tilbaks igen, inte lika mycket.
Konstiga är at jag såg inte symptomerna lie mycket medans jag var i Sveriga och hadde konstant Minus grader och torrt, istället för det Holländska +4 och 80% fuktighet.

Nån sa att det kan vara slav cylindern på kopplingen.
Men med Sommaren som kommer, så vet jag inte om jag byter den.. Kanske til Servicen som kommer i Juni.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]