Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har problem med att varningslampan för "Fel i avgasreningssystemt" lyser. (Ser ut som en motor)
Har en Volvo V70 Bifuel, årsmodel 04

Bilen har varit inlämnad 2 gånger för att rätta till detta fel.
1:a inlämingen: Man stoppat in en kabel i ett uttag i bilen och läste av felkoden med hjälpa utav ett program som används i verkstäderna som heter VIDA.
- steg 1 som VIDA ger som "lösningsförslag" är att byta tändstift. Dett gjordes, men lampan lyser fortfarande.

2:a inlämningen: Samma felsökning gjordes och det var åter tändstiftet som skulle bytas. Men det var ju utbytt!!

Och nu står jag och trampar. Hur ska jag lösa detta utan att behöva betala en massa.

Alla tips är välkommna.

MvH
Elena
Bilen lämnades på en Volvoverkstad?

Går bilen normalt annars? Jag skulle be verkstaden mäta avgsreningen så att dina värden där är ok. Du kan ha ett läckande avgassystem men det kan vara lite långsökt.

Varför ville de byta tändstift? Har du vilken felkod det blev?
fel i avgasreningen kan ju bero på mycket, bland annat tjuvluft på insugssidan, men många av dagens verkstäder vet inte vad felsökning är, utan de byter bara saker, och gör som datorn säger, sen rycker de bara på axlarna.
låter som du lämnet in bilen för endast felkods avläsning?
Om du lämnar n bilen å en felsökning så felsöker verkstan på bilen tills dom vet vad som är fel, sen får du ett kostnadsförlag på vad det kostar att få den åtgärdad.
Mig vetligt säger inte vida nån gång att du ska byta diten o datten. den säger ju att mekanikern ska göra vissa mätnignar & kontroller.

jag tror ni bara läser felkodsbeskrivningen & de "föslag" som står för att man ska bildasig en uppfatning om symtomen. felsökningen kommer efter detta.
Bilen är inlämnad på en Volvoverkstad.

Dom började med en felsökning för att de visste inte hur de skulle lösa problemet. Och i felsökningsprogrammet (VIDA) var det första förslaget på att lösa problet: att just byta tändstift. Så därför bytte dom det. (Volvoverkstaden kommer hålla på att byta ut delar tills de "förhoppningsvis" lyckas få bort felmeddelandet "den lysande lampan", som kommer kosta skjortan)

Samma sak dök upp nästa gång bilen lämnades in på verkstaden. Dom testade även då att byta plats på tändspolarna, men det hjälpte inte.

I besiktningens papprerna står det: tändningsfel på Cylinder 5.

Bilen har inga problem förutom just att dett felmeddelande dyker upp under vintern. Det finns inte alltid där.

Hur tusan ska man lösa detta??

MvH
Elena
Varför betala för nått som dom byter ut o inte hjälper.
Det är bara säga att du inte betalar om den utbyttadelen inte hjälper.
Dom tjänar bra med pengar när dom gör så. Sen kan vissa här inne säga vad dom vill men faktum kvarstår att dom byter bara ut saker i blindo, med eller utan VIDA.
Min motorlampa tändes förra vintern när det var kallt. Då var det främre lambdasond som inte ville vara med i leken längre
det låter som du har ett intermitent fel på misständning.
Då felet är intermitent så uppkomer inte felet hela tiden & är då svårt att hitta & lika svårt att verifiera om bilen blivit hel efter reparationen.

Det normala är då att du som kund får välja om du vill byta en del som verkstan gisar är trassig (man gisar då felet inte är permanent o går därmed inte att mätasig fram till)

Du kan säga nej, men då byts ingen del o du får laga bilen själv, eller på annan verksta. eller så byts en del som du godtjänt att dom får byta utan att dom tar ansvar för att det avhjälper problemet.

Om du vill att verkstan ska ta ansvar för aden utbytta delen, så blir själva felsökningskostnaden många gånger högre, då verkstans utgifter alltid måste vara lägre än inkomsterna. (eller brukar du jobba gratis på ditt jobb?)

Misständer den både på gas & bensin? (kör en tank på bensin o testa)
Bilen kan sätta fekoder på misständning "allmånt" & på en specefik cylinder. Om du kan konstatera att det hela tiden är misständning på e o samma cylinder (exakt samma fekod) då kan man byta plats på t-stift & t-spolar för att se om felkoden följer med bytet (byter cylinder)

Ett komp prov eller cylinderbalance test kan avslöja om en ventil läcker (gas sliter hårt på ventilsäten, har bilen gått 30 000 mil så är det säkert lite otäta)

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]