Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag tänkte kolla vad ni tror om detta. Det är första "nyare" bilen jag köper, och har inte så mycket erfarenhet om vad som är ett schyst pris i detta fall.

Jag har hittat en V70 T5 -03 hos en volvo-bilhandlare som gått 21,700 mil. Den är servad med kamremsbyte i Maj -10, och besiktigad i Oktober.

*Ägd av "ordentlig" äldre man i dalarna. Som jag pratat med och han verkar nogrann.

* Fullservad hos volvo.

* Bi-Xenon, stora stereon, helskinn, motorvärmare, automat geartronic, ECC, bra sommar/vinter-hjul, regnsensor, automatisk nivåreglering, mm, bra skick.

Jag tror inget är bytt utöver vad som görs på standard-servicen förutom bromsskivor runt om.
Verkar vara väldigt välskött och punktligt servad.

Jag kunde pruta ner den till 83 000 hos Volvo-bilhandlaren som först ville ha 89 000, tycker ni det är ett vettigt pris? Är det stor risk att det kommer några dyra verkstadskostnader när bilen gått 22 000 mil som drar ner priset mer? Mycket tacksam för hjälp då jag ska köpa bilen imorgon :) Förhoppningsvis.
Kolla med bilpriser.se om priset verkar rätt. Har du bild och reg nr på bilen?
Vilken "stor stereo" är det som sitter i den?
/greenbay
greenbay skrev:Kolla med bilpriser.se om priset verkar rätt. Har du bild och reg nr på bilen?
Vilken "stor stereo" är det som sitter i den?
/greenbay
Jag kollade på bilpriser.se och där låg den på 74 000 hos bilhandlare med dessa mil, och 109 000 om den skulle ha gått 12k mil (1500 mil om året sedan ny).
Men vet att Bilpriser.se kan skilja ganska mycket i dessa fall när bilen gått ganska långt men är välvårdad och har mycket utrustning.

Har kollat på vägverkets "fordonsfråga" och allt verkar normalt där, skatten betald i November.

Stereon var "Premium Sound 803 m 4CD" med Dolby.

Bilen ser ut så här, fast med -03's sidoblinkers och ej lackade lister. Plus två extraljus:
Bild
Antar att det är denna du spanat in: http://www.bilkompaniet.se/beg/visa_bil.asp?visa=TSO906

Haha, Bosse har ju inte tagit bort sin gamla annons, han försökte tydligen sälja den privat innan inbyte: http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_V70 ... w=3&last=1

Samma reg nr som den på Bilkomapniet. Tycker bilen ser riktigt fräsch ut, så runt 80 000 låter ju som ett ok pris med tanke på att det är hos märkeshandlare.
Om du haft kontakt med förre ägaren "bosse" vilket jag tyckte du verkar ha haft så kan du ju alltid kolla vad han fick i inbyte, sedan har ju bilfirman förmodligen rekondat bilen etc. vilket man bör ha med i beräkningen. På det sättet får du ju veta skillnaden mellan inbytespris och det handlaren nu vill ha,
Tycker inte priset är orimligt för den bilen, hos märkeshandlare.
Titta extra noga på framvagnen och automatlådan. Inget ska klonka och låta från framvagnen och automaten ska växlar mjukt och fint utan att slira på växlarna. Annars är det bara att titta på sånt man tittar på hos alla beg. bilar. Lycka till!
Tack ska ni ha för all hjälp :) Perfekt med såna tips om automatlåde-oljan också.
Alucinor skrev:....och automaten ska växlar mjukt och fint utan att slira på växlarna.

Tackar! Hur märker man om den slirar på växlarna? Är det att den inte "drar" på en gång efter växling? En T5'a ska väl dra iväg ganska rejält efter växling antar jag.
Ser ju väldigt fin ut.

Samt alltid bra att veta att bilen är skött och körd som den ska, kan ju komma otrevliga överaskningar annars. Det är ju också värt några tusen extra vid köp.

Min erfarenhat av bilar är köp inte den absolut biligaste utan ta någon som verkligen är i bra skick och låt den hellre kosta lite extra.

Tycker priset låter helt okej för den. Så finns väll inget att säga óm det.
Kul med lite extra lull lull i den som 803 stereon och nivåregleringen bak. med dom milen så har han som hade den troligen bytt dom dämparna vid ca 16000 mil, vilket gör att du har många mil kvar på dom. Dom kostar en hel del att köpa nya, utan att nu skräma dig men bara så att du vet om det. Annat som är bra att göra i förebyggande på dessa bilar är ett byte av automatolja som en anna i tråden tipsa om också, brukar även råda bot på lite mystiska växlingar om den skulle ha det, min hade det innan oljebytte i lådan men nu helt borta och känns som den ska igen. Vevhusventilationen kan vara bra att kontrolera men är den fullservad så är den kontrollerad vid 16000 mil troligen samt att byter man olja utan att gå över tiden så brukar det inte bli avlagringar i motorn som kan fastna i vevhusventilationen. Sen bara vanlig service så brukar dessa bilar gå lååångt.

Lycka till med köpet
Mvh
Andis

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]