Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Tjena!
Bil: s70 glt 98. motor 5254s original

Vad är det som kan vara fel när färddatorn visar fel värde, det jag tänker på är liter per mil. Kan inte för mitt liv tro att bilen bara drar 0,55 l per mil blandad körning.
Mvh Thomas
av T-rex
AndyR skrev:Har inte varit ute för detta problem men har du nollställt den, tagit bort batteriet och testat sen igen?
Ja alla dom sakerna har jag gjort men den går tillbaka till samma eller lägre .
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Vad säger trippen att den drar? efter som du säger att den går fel
av greenbay
Du kan ha läckande spridare. Då minskar bränslesystemet insprutningstiden, och då blir beräkningen av insprutad mängd bränsle fel.
Om hastighetsmätaren visar rätt alltså.
/greenbay
av T-rex
greenbay skrev:Du kan ha läckande spridare. Då minskar bränslesystemet insprutningstiden, och då blir beräkningen av insprutad mängd bränsle fel.
Om hastighetsmätaren visar rätt alltså.
/greenbay
Dum fråga kanske men borde jag inte få en felkod om bränslesystemet läcker? :oops:
Hastighetsmätaren visa helt rätt jämfört med gps.
av greenbay
Jo, normalt sett så bör du få en felkod med texten "bränslereglering adaption för hög/låg", eller ngt liknande.
Har du kollat felkoder? Lyser "motorlampan" innan start och slocknar efter du startat? Eller lyser den aldrig?
Nästa möjliga felorsak kan vara att bränsletrycket är för högt, även då minskar insprutningstiden.
Även den bör ju sätta samma typ av felkod som ovan.
/greenbay
av zäta
En bensinstatiom har kontrollerade och "krönta" mätare och bör visa rätt antal liter när du tankar.
Tanka "fullt"på en utvald bensinpump och nollställ trippmätaren och kör slut på soppan.
Tanka på samma pump igen! och jämför hur många liter du fyllt i med trippmätaren.
dela antalet liter med hur många mil du kört så vet du.
Visar din hastighetsmätare samma hastighet som din GPS så borde väl uppgifterna stämma som du får?,,
Om du får under 1lit/mil så är det bara att gratulera.
av T-rex
greenbay skrev:Jo, normalt sett så bör du få en felkod med texten "bränslereglering adaption för hög/låg", eller ngt liknande.
Har du kollat felkoder? Lyser "motorlampan" innan start och slocknar efter du startat? Eller lyser den aldrig?
Nästa möjliga felorsak kan vara att bränsletrycket är för högt, även då minskar insprutningstiden.
Även den bör ju sätta samma typ av felkod som ovan.
/greenbay
Tyvärr inga felkoder och motorlampan lyser och slocknar som den ska.

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]