Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Ja ni som äger en xc60 hur nöjda är ni med bilen efter ett tag? Finns det saker som ni stör er på kvalitetsmässigt? Knirr o knarr i kupén? Hur är bilen vid lite högre hastigheter tyst eller en massa vindbrus?

Alla synpunkter tas emot tacksammt.

Vänligen Mojja
av Bugz
Hej
Har dock inte haft min XC60 mer än 2 veckor men jag har
varken knirr lr knarr inte heller något brus vid ca 110km/h
Ett minus enl mig är att nu i blekinge med ivrigt snöande
skulle jag vilja fälla upp torkarna på ett enkelt sätt men
dom går halvvägs under huven så det gillar jag inte.
jag vet man kan med tändning osv kan få dom i ett visst läge
men lite krångligt varje gång man ställer bilen.
MEN en KANON go bil e det so far.

/ Tom
av XC60AWD
Jag har haft min XC60 D5 AWD nu i snart 2 år. Jag har aldrig haft en bättre bil. Har sedan 1 år också Polestar uppgradering vilket satt en extra krydda på motorn och ytterst körupplevelsen. Bilen är helt tyst och något vindbrus har jag inte noterat. Denna vinter liksom förra så njuter man av 4-hjulsdriften. Lika förvånat tittar jag mig omkring när jag märker att mina medtrafikanter har problem med att ta sig fram. Det är en obeskrivlig känsla när man glider iväg och märker hur lätt man forcerar besvärliga mittsträngar och jobbigt väglag. Valde till panoramaglas, helt suveränt. Liksom den inbyggda dieselvärmaren med klocka. Satte in Volvos R-sportratt vilket ytterligare förhöjde körkänslan och ger ett bättre grepp. Nej, tveka inte om Du går i bytastankar till en XC60. Jag har nu kört 5.000 mil och kommer byta om ett år till en ny XC60. Det är ingen som helst tvekan.
Lycka till! :-)-)
av Petzzon
Tog ut min XC 60 D5 awd i april och har idag kört 4100 Mil är nöjd med allt utom kvaliteten på inredningen. Skramlar och gnisslar överallt. Den XC70 -08 jag hade innan var klart bättre på denna punkten även när den rullat 17000 mil.
Synd på en annars fin bil. Förhoppningsvis jag som haft otur.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har haft min XC60 D5 aut R-design (Polestar) i ca 8 månader och 1300mil. Går helt underbart! Hur stabil som helst, grymt bra stolar, bra styrning och jag tycker att den är underhållande att köra (med åtanke att det är en högbyggd bil). Inget knek, skrammel eller gnissel! Har dock haft ett fel på interiörsensorn till larmet som gjorde att den "fel-larmade", den är utbytt nu.

Jag har R-design med 20" som gör att det blir lite mer däckljud när man kör, men det tar jag gärna i utbyte mot hur snygg den blir med 20" :wink: . Vindbrus störs man inte av, inte ens i 200km/h, där den går hur stabilt som helst förresten!
av mikebike
Jag har skrammel, lite från vänster B-stolpe, lite mer från höger A-stolpe/handskfack.
Minimalt vindbrus. Jag tycker den är förvånansvärt stötig, inte lika stötig som den sänkta V70N jag hade innan, men...
Stolarna är bra, med de i förra bilen var bättre.
Dieselmotorn skulle jag gärna valt bort om jag kunnat, den V70II 2.5T jag lånade i förra veckan gick mycket bättre. Även stanken från dieselvärmaren kan jag vara utan.
av mikebike
XC60AWD skrev: Har sedan 1 år också Polestar uppgradering vilket satt en extra krydda på motorn och ytterst körupplevelsen.
Tycker du att det var värt pengarna?
av XC60AWD
mikebike skrev:
XC60AWD skrev: Har sedan 1 år också Polestar uppgradering vilket satt en extra krydda på motorn och ytterst körupplevelsen.
Tycker du att det var värt pengarna?
Absolut! Man får det där lilla extra som gör körningen till en njutning. Kommer definitivt att utrusta den nya D5:an
med Polestar vid nästa byte, om inte något nytt händer ifrån Volvos sida vad gäller ny dieselmotor.
Har nu D5:an (original 185 hk) som är Polestarad till 205 hk. + uppgradering gjordes av automalådan, vilket
medförde ännu mjukare och nästan omärklig växling. Helt fanstatiskt!! Så sammanfattningsvis, tveka inte, värt
varenda krona som man brukar säga. Lycka till! :-)-)
av mikebike
Då får det bli en uppgradering till våren, just nu är det svårt att få utlopp för de 185 originalhästarna. :wink:

Gamla bilen var trimmad från 200 till 258 hkr, och det märkte man ju....
av XC60AWD
mikebike skrev:Då får det bli en uppgradering till våren, just nu är det svårt att få utlopp för de 185 originalhästarna. :wink:

Gamla bilen var trimmad från 200 till 258 hkr, och det märkte man ju....

:D Känner igen vad du menar. Kom själv från en T5 bensin till en diesel D5:a. Var först lite tveksam men tyckte ändå
att D5:an passade XC60 och man anpassade sig. Men efter Polestar uppgradering så känns det nästan som min gamla
T5. Va?, tänker säkert en del, men jag menar allvar. Motorn svarar rappare, går lugnare, lägre varvtal med bibehållen hastighet. Dessutom lägre bränsleförbrukning. Inte dramatiskt men märkbart. Så gå vidare, invänta våren och slå till.
hälsar XC60 AWD + en God Jul!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.

VOC Service