Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ulf_gbg skrev:Kan någon kommentera om IR-rutan i nya S60/V60 påverkar GPS-mottagningen för portabla navigatorer monterade vid vindrutan?

/Ulf
Jag har bara provat i andra bilar, i några av dessa fanns ett litet "hål" i värmeskiktet i rutan där man kunde placera sin GPS.

I en annan bil jag åkta hade alla rutor detta skikt och där dog både GPS och mobiltelefon direkt när man stängde dörren.
VolvoB20 skrev:Jag har bara provat i andra bilar, i några av dessa fanns ett litet "hål" i värmeskiktet i rutan där man kunde placera sin GPS.

I en annan bil jag åkta hade alla rutor detta skikt och där dog både GPS och mobiltelefon direkt när man stängde dörren.
En intressant detalj i sammanhanget är att Volvo säljer en portabel Garmin-navigator som monteras i A-stolpen. Såvida inte denna navigator använder sig av bilens GPS-antenn (har man f.ö en GPS-antenn om man inte har köpt RTI?) så borde även den navigatorn få problem med dålig mottagning. Eller kan det vara så att man har lagt ett hål i skiktet just framför Garmin-hållaren?

/Ulf
XC90_Executive skrev:Från Volvos sida finns informationen;

"Obs!
Om din bil är utrustad med IR-glas (metalliserad vindruta) kan det ta flera minuter att hitta GPS-positionen."

Står på infon om den lösa GPS:en man kan köpa till.
Hmmm...det låter ju inte direkt stabilt. Hur tänkte Volvo här? Om man nu ska sälja en portabel navigator som ska gå att ansluta i bilen med ett eftermarknadskit så borde man naturligtvis se till att den har tillgång till en GPS-signal, antingen via inbyggd antenn i navigatorn eller antenn på taket!
XC90_Executive skrev:Eller så får man låta bli att välja till den rutan. Den går t.ex inte att ha när man väljer till Driver Support heller.
Om jag är rätt informerad så inhår denna rutan i Kinetics-paketet, vilket torde innebära att alla bilar föruyom bas-utrustade får med denna vindruta som standard. Men man kanske kan önska att denna option plockas bort baserat på andra val...
ulf_gbg skrev:Om jag är rätt informerad så inhår denna rutan i Kinetics-paketet, vilket torde innebära att alla bilar föruyom bas-utrustade får med denna vindruta som standard. Men man kanske kan önska att denna option plockas bort baserat på andra val...
Det var visst tryckfel i prislistan. IR-ruta är inte standard på Kinetics som jag trodde, vilket innebär att jag inte bör få problem med GPS-mottagningen som jag befarade. :)
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]